Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی: آه، مامان کجایی؟

نویسنده:

(3 صفحه - از 59 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : مادر، جنگل، نیک باتر ورث، پرسی، کودکی، زن، کتاب، درخت، باتر ورث به آرامش روحی، مرد

خلاصه ماشینی: "کتاب دوم؛راه مخفی بهار است و جنگل بیشتر به یک باغ پرگل می‌ماند تا یک جنگل مخوف، سنجاب کوچولو،از شکست‌هایش برای پرسی می‌گوید؛از آن نوع شکست‌هایی که‌ اغلب برای بچه‌ها به هنگام بازی رخ می‌دهد و همیشه هم موجب آسیب رساندن‌ به آنها می‌شود. به این صورت که در تمامی داستان‌ها به وضوح،شاهدیم که‌ نویسنده،صفات خاص صورت مثالی مادر،یعنی شوق و شفقت مادرانه،غریزه و انگیزه یاری‌دهنده،هرچه مهربانی و هرچه مراقبت و پرورندگی و رفعت و فرزانگی‌ را در پرسی(یا در واقع خودش)و در جنگل،تمام وجوه سه‌گانهء مادر،یعنی مهر و مراقبت و پرورش‌دهندگی،احساسات تند و اعماق تاریک را متجلی کرده است. پس آیا نمی‌توانیم به راحتی به این نتیجه برسیم که‌ نویسنده تمامی اینها را در کودکی از دست‌ داده است؟دوباره باز می‌گردیم به یونگ و کتاب چهار صورت مثالی او:«عقدهء مادر»در پسر،به علت تفاوت جنسی،هرگز به صورت‌ خالص بروز نمی‌کند و این دلیلی است بر این‌که چرا در هر مورد«عقده مادر»در مرد، «آنیما»به عنوان صورت خیالی همتای‌ جنسی مرد،دوش به دوش«مادر مثالی»، نقشی عمده بازی می‌کند. چرا که نیک باتر ورث،گرچه در کودکی،در لحظاتی که به مادرش نیاز داشته،جای او را خالی دیده است و گرچه حالا روح‌ مجروح خود را با نوشتن التیام می‌بخشد و می‌کوشد به کودکان و بزرگسالانی چون خودش،با گشاده دستی‌ کمک کند تا چون او بر این درد فائق آیند،هیچ‌گاه نه‌ کوتاهی‌های مادرش را فراموش می‌کند و نه مسئولیت بسیار عمیق مادر بودن را از دوش او و بقیهء مادرها برمی‌دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.