Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر آثار تصویرگران کتابهای کودکان و نوجوانان (2): بسته بندی خیال در آثار بنی اسدی

نویسنده:

(8 صفحه - از 25 تا 32)

خلاصه ماشینی:

"بنی اسدی،مسیری شلوغ و پر کار را طی کرده و اگرچه به ملاحت‌ خاصی در کتاب‌های کودکان و طنز جالبی در کتاب‌های نوجوانان دست یافته‌ است و لحن روایی تصویرهای اخیرش حادثه‌ای نو در تصویرگری کتاب‌های‌ کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود،با این وجود،نپرداختن به جزئیات خیال انگیز در گوشه و کنار تصویر و گرایش به تنوع در آثار او7سبب شده تا گفته‌های زیادی‌ در آثار او باقی بماند. او مشتاق‌ آن است که کتاب را زیر و رو کند،بچرخاند،سرش را به آن نزدیک کند و در لایه‌های هزار توی تصویر،به مکاشفه بپردازد و در جست‌وجوی چیزهایی باشد که خود باید به کشف آنها دست یابد تا به لذتی دوچندان برسد؛نه این‌که همه چیز در نخستین کتاب‌های تصویری بنی اسدی، انتزاع بیشتر در تکنیک آبرنگ‌ و جلوه‌های ویژه آن حضور یافته؛ مثلا در نوعی محو شدن تدریجی عناصر تصویری‌ در قلمرو رنگ‌های رقیق آبرنگ، اما در آثار بعدی، انتزاع از مرزهای تکنیک بیرون می‌آید و به قلمرو خط و فرم هم کشیده می‌شود دم دست و آماده باشد. و اما در حوزه نوجوانان،بنی اسدی به زبان و فرم خاص خودش دست یافته‌ و به نوعی روایتگری در تصویر رسیده که منحصر به شخص اوست؛به‌ویژه آن‌ که تصویرگری برای نوجوانان،همیشه با خلأ تصویرهای مناسب همراه بوده و به جز چند اثر خوب از پرویز حیدرزاده که از تصویرگران قدیمی و واقع‌گرای‌ کتاب‌های نوجوانان به شمار می‌رود و تصویرهای دیگری که از تصویرگران نسسل‌ سوم و چهارم در حال شکل‌گیری است،آثار مطلوب چندانی دیده نمی‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.