Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیاتی که تعریف ندارد/ گزارش پانزدهمین نشست فرهنگی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 41 تا 52)

کلید واژه های ماشینی : تخیلی، کودک و نوجوان، علمی، تعریف، قصاع، ادبیات علمی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، داستان‌های علمی، اسماعیلیان، قصه

خلاصه ماشینی:

"ببینید،در کتاب‌ها راجع‌ به علمی-تخیلی و تعریف آن خیلی بحث شده‌ و یکی از تعاریفی که تقریبا با آن چیزی که ما این‌جا در نظر داریم،نزدیک است،این است که‌ می‌گوید:داستان علمی-تخیلی،داستانی است‌ که از واقعیت‌های موجود و اثبات شده علمی، برای ایجاد یک ساختار داستانی سود می‌برد. من فکر می‌کنم این‌ اغتشاشی که دوستان اشاره می‌کنند و این‌که به اسماعیلیان:وقتی می‌گوییم راجع به علمی-تخیلی‌ تعریف یگانه و متوافق علیه‌ای وجود ندارد، به این دلیل است شاید چون علم در داستان علمی-تخیلی‌ تعریف مشخصی ندارد قصاع:ادبیات علمی-تخیلی، به‌هرحال از عناصر و مفاهیم علمی استفاده می‌کند. مجری:یکی از پرسش‌هایی که قرار بود مطرح اسماعیلیان:در کتاب‌ها راجع به علمی-تخیلی‌ و تعریف آن خیلی بحث شده‌ و یکی از تعاریفی که تقریبا با آن چیزی که ما این‌جا در نظر داریم، نزدیک است، این است که می‌گوید: داستان علمی-تخیلی،داستانی است که‌ از واقعیت‌های موجود و اثبات شده علمی، برای ایجاد یک ساختار داستانی سود می‌برد. با توجه به این‌که‌ بحث ما معطوف است به ذهنیت کودک و نوجوان، سؤال من این است که چه جذابیت‌هایی در این‌ حوزه وجود دارد که مخاطب این‌گونه داستانی، بیشتر کودکان و نوجوانان هستند تا بزرگسالان؟ اسماعیلیان:عرض کنم که برای ورود به‌ این بحث،اول می‌خواهم بین ادبیات علمی- تخیلی و داستان‌های تخیلی محض،تفاوت قایل‌ شوم. به‌هرحال،این حرفی که‌ می‌زنم و این‌که می‌گویم این ابزار چگونه است‌ و در دست چه کسی باشد،این می‌طلبد که ابتدا ببینیم قصه و ادبیات تخیلی یا علمی-تخیلی‌ به‌طور اخص که ما شاید به اندازه یک ارزن، صلاحیت اظهار نظر راجع به آن را داشته باشیم‌ (شخص خودم را عرض می‌کنم)،چگونه قابل‌ لرزیابی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.