Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش: نقد زیبایی شناختی در ادبیات کودک/ سیزدهمین نشست نقد آثار ادبی

مصاحبه شونده:

(15 صفحه - از 15 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : نقد زیبایی‌شناختی در ادبیات کودک، ادبیات کودک، استعاره، نماد، تشبیه، شعر، هنری، کلام، آثار، گروه سنی

خلاصه ماشینی:

"برای روشن‌تر شدن بحث برجسته‌سازی کلام‌ و عملکرد استعاره در این زمینه،اول مثالی از یکی از اشعار ویژه بزرگسالان می‌آورم و سپس به نمونه‌های‌ آن در ادبیات کودک اشاره می‌کنم: نخل من ای واحهء من‌ در پناه شما چشم‌سار خنکی است‌ که خاطره‌اش عریانم می‌کند در این‌جا واژه‌ای به کار رفته که به نوعی ما را دچار حیرت می‌کند: عریان شدن یک فرد یا یک خاطره،وقتی به‌ ساختار این کلام می‌پردازیم متوجه می‌شویم که در این فعل اتفاقی افتاده که در نتیجهء آن،چیزی به‌ جای عریان شدن،به تصویر کشیده شده است. دلیل بر این نیست که این‌ اتفاق‌ها در ادبیات داستانی نمی‌افتد،ایماژها در گروه‌ سنی الف،ملموس و ساده است و بیشتر حالت شرح‌ و بیان پدیده‌های اطراف را دارد و آن‌ها را معرفی‌ می‌کند: مادر من در تنور صبح‌ها نان می‌پزد او خمیر گرد را خوب و آسان می‌پزد می‌شود بابای من بر الاغ خود سوار او برای کشت و کار می‌رود تا کشتزار تصویرها بسیار ساده و آشناست. به نظر نمی‌رسد که روباه در ادبیات فرانسه،با روباه ادبیات ما چندان تفاوتی داشته باشد تفاوت در اتفاقی که در کارهای اگزوپری می‌افتد،من‌ می‌خواهم شما بیشتر توضیح دهید که هنجارگریزی‌ در انتخاب نماد،دقیقا به چه شکلی کار قوی‌تر می‌کند؟ سلاجقه:در مورد قسمت اول پرسش شما که‌ دربارهء تقسیم‌بندی نمادهای بومی و وطنی در آثار کودکان گروه سنی ب و ج است،پاسخ من این است‌ که تقسیم‌بندی‌های ما در ادبیات،نسبی است در ادبیات،بهتر است که به صورت قطعی نتیجه‌گیری‌ نکنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.