Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش: بررسی تصویرگری دهه چهل (1): گزارش ششمین نشست نقد آثار تصویری

مصاحبه شونده:

(19 صفحه - از 64 تا 82)

کلید واژه های ماشینی : تصویرگری ،کلانتری ،ممیز ،مثقالی ،آقای مثقالی ،کتاب کودک ،تصویرگری کتاب ،آقای کلانتری ،کانون پرورش فکری ،کانون پرورش ،کانون پرورش فکری کودکان ،بهرامی ،آقای ممیز ،آقای بهرامی ،تصویرگری کتاب کودک ،تصویرگری آقای کلانتری ،تصویرگری دهه ،فرشید مثقالی ،آقای مثقالی گفت ،کتاب‌های کودک و نوجوان ،کارهای آقای ممیز ،محمد بهرامی ،کانون پرورش چاپ‌شده ،آقای زرین‌کلک ،پرویز کلانتری ،ادبیات کودک ،کانون شروع کردند ،کار می‌کرد ،مرتضی ممیز ،کتاب‌های تصویر

خلاصه ماشینی:

"آیا این‌طور بود؟اصولا این‌ سوال را می‌خواهم در دل یک سوالی کلی‌تر مطرح بکنم که‌ شما با مخاطبان کودک و نوجوان چه‌قدر ارتباط داشتید؟به‌ مدارس می‌رفتید؟درس می‌دادید؟بچه‌ها را می‌دیدید؟ ملاک‌تان بچه‌های خودتان بودند؟چگونه با مخاطب ارتباط برقرار می‌کردید که مطمئن باشید کارهایی که تولید می‌کنید، مورد پسند بچه‌های شهری و روستایی قرار گرفته؟ مثقالی:اگر این سؤال را از من می‌کنید،من می‌توانم این‌ طور جواب بدهم که واقعیت آن بود که ما در یک فضای خاص‌ قرار داشتیم و سفارش‌دهنده‌ای بود به نام کانون پرورش‌ فکری کودکان. کما این‌که آن کسانی که‌ داعیهء سنت‌شکنی دارند و شهرت هم پیدا کردند و در جامعه ما به عنوان سنت‌شکن،در فضای تصویرگری کتاب‌های کودک‌ و نوجوان شناخته شدند،آیا واقعا آمدند و ریشه‌ها را زدند یا نه؟ می‌خواهم باز این بهره‌برداری را بکنم که جوان‌ترها و کسانی که بعد از شماها آمدند و به خصوص نسل شما هستند و بعضا هم در کتاب ماه،این مطالب را خواهند خواند،آیا سنت‌شکنی را این جوری تعبیر می‌کنند؟یعنی ما سنت‌شکنی‌ را این‌طور تعریف بکنیم که چیزی را بشوییم،پاک بکنیم،کنار بگذاریم و بناهای محکم چندین هزار ساله یا چند صد ساله بنا بکنیم. درست است که ما 60 سال است نقاشی مدرن داریم و تمام نقاش‌های ما با این دغدغه زندگی کردند که چگونه‌ معاصر و در عین حال ایرانی باشند همین الان اگر به موزه‌ برویم،می‌بینیم بعد 20 سال،از آقای زنده‌رودی دعوت کرده‌اند به این‌جا بیایید و آثارش را به نمایش بگذارید شما وقتی به‌ آثارش نگاه می‌کنید،می‌بینید همه‌شان مدرن هستند و در عین حال،نگاهی به آثار سنتی داشته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.