Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش هفتمین نشست نقد آثار تصویرگری: تصویر سازی دهه چهل (2): در کلاس تجربه

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : تصویرگری، تصویر، تصویرسازی، کتاب، زرین‌کلک، نشست نقد آثار تصویرگری، تصویرگری کتاب‌های کودکان، آثار تصویرگری بررسی تصویرسازی، نقاشی، آثار تصویرگری کتاب‌های کودکان

خلاصه ماشینی:

"چه‌طور شد که به‌ این سمت کشیده شدید؟ حجوانی:من پیشنهاد می‌کنم چون قرار است یک جلسه مستقل را صرفا به آثار آقای زرین کلک اختصاص دهیم،در این جلسه،از نظریات ایشان‌ و دیگر دوستان در ارتباط با مختصات کلی تصویرگری دهه چهل استفاده‌ کنیم. حال سؤال‌ من از آقای زرین کلک،این است که مدیریت فرهنگی کانون،ابتدا در دست‌ چه‌کسی بود؟آیا کانون،آن زمان مدیر هنری‌ای داشت که نظارت دقیق‌ روی آثار داشته باشد؟کسی بود که از تصویرسازها بپرسد این کارهایی که‌ انجام داده‌اید،خوب است یا نه؟چه‌قدر با متن ارتباط دارد؟ به نظر من،در تصویرگری گذشته،ارتباط بین متن و تصویر کم است، یعنی بعضی وقت‌ها تصویرگر برای خودش تصویرسازی می‌کند و زیاد خودش را در قیدوبند نوشته قرار نمی‌دهد. بیاییم یک بار کل‌ مجموعه تصویرسازی در هنرستان‌ها و دانشکده‌ها را این‌طور بررسی کنیم‌ که با دستاوردهای گذشته،چه درس‌هایی توانسته‌ایم به کارآموزان و دانشجویان بدهیم؟آیا دستاوردهای استادان تصویرگری،متدیک شده یا نه؟ برای من بسیار جذاب است که از دوستان سؤال کنم موقع خلق آثار،چه‌ مراحلی را پشت سر می‌گذاشتند و چه‌طور این کار را به آخر می‌رساندند؟ مثلا می‌خواهم از آقای زرین کلک بپرسم آن لحظه‌ای که شما داشتید صحنه سزارین شدن قهرمان شاهنامه را کار می‌کردید و فکر می‌کنم‌ مصادف بود با جشنواره طوس،چه‌طور به این تصویر دست پیدا کردید؟یا مثلا در کتاب آقای باغچه‌بان،به نام«نوروزها و بادبادک‌ها»که چند برداشت‌ از آن به چاپ رسیده،چه‌طور به آن لحظه خلق تصاویر رسیدید؟یا اگر فرصتی پیش بیاید که ما پس دست بزرگ‌ترها و استادهای‌مان بنشینیم و کار کردن آن‌ها را نگاه کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.