خلاصه ماشینی:
"اگر این نیازها از دل برنامههای رسمی آموزش و پرورش اعلام شود و فضایی فراهم آید که مجموعهء تولیدکنندگان به این سمت حرکت کنند،ما با تنوع مواد آموزشی که میتواند در کلاس درس مورد استفاده معلم قرار بگیرد،روبرو خواهیم بود.
مثالی میزنم و آن را با نیازسنجی و مقوله کتاب در جامعه ارتباط میدهم؛اگر آموزش و پرورش تشریح کند که امروز برنامهء آموزش علوم یعنی چه و این در گذشته اینطور بود که همهء آموزش علوم از بحثی تشکیل میشود که ما از آن به عنوان اطلاعات علمی یاد میکنیم؛یعنی کتابهای درسی مملو از اطلاعاتی بود که بعضا هم قدیمی بود.
با این استدلال که میخواهند این مفاهیم را در قالب هنری به بچهها عرضه کنند،ولی وقتی شما نگاهی به کتابهای مختلف میاندازید که در حوزه آموزش دین بهطور عموم منتشر شده،میبینید که برای بچهها در کشورهای دیگر،کتابهای خیلی خوبی که آموزشی هم هستند،منتشر میشود ولی در کشور ما منتشر نشده است.
اگر یک برنامهء درسی با ویژگیهایی که عرض کردم،با در نظر گرفتن جمیع نیازهای بچهها و مجموعهء جامعه دیده شود،برنامه مناسبی است و هیچ اشکالی ندارد که آموزش و پرورش،مواد آموزشی متناسبی با آن برنامه ایجاد کند تا مجموعهء تولیدکنندگان و بخش خصوصی، متناسب با آن برنامهها کار کنند.
بنابراین،وقتی شما مثلا در حوزه آموزش ریاضی،40 کتاب کار در دسترس داشته باشید و به معلم بگویید که ما اینها را بررسی کردهایم و 20 تا از این کتابها مناسب است، با در نظر گرفتن جمیع نیازهای بچهها و مجموعهء جامعه دیده شود، برنامه مناسبی است و هیچ اشکالی ندارد که آموزش و پرورش،مواد آموزشی متناسبی با آن برنامه ایجاد کند تا مجموعهء تولیدکنندگان و بخش خصوصی،متناسب با آن برنامهها کار کنند."