Skip to main content
فهرست مقالات

گام های اول در نقد ادبیات کودک و نوجوان (قسمت اول)

نویسنده:

(5 صفحه - از 28 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : کودک، نقد، ادبی، نقد ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات کودک، نقد ادبی، ادبیات، کودک و نوجوان، مخاطب، داستان

خلاصه ماشینی:

"3-ضرورت و اهمیت مضاعف نقد ادبیات در حوزه کودک و نوجوان I نیاز بیشتر کودکان به راهنما برای انتخاب اگر میانگین بچه‌ها را در نظر بگیریم،آن‌ها بنا به مقتضیات سنی خود، احساساتی،ظاهربین و ساده‌اند. پس ادبیات کودک و نوجوان، علی‌القاعده باید بیشترین مخاطب را داشته باشد؛به ویژه این که وقت فراغت‌ کودکان بیشتر از بزرگ‌ترهاست و آن‌ها بیش از بزرگ‌ترها با کتاب(درسی و غیر درسی)سرو کار دارند. 4-اهداف نقد هدف نقد ادب،در چند محور خلاصه می‌شود: الف-ارزیابی و تحلیل روش‌مند متن ب-تبیین تاریخ ادبیات و شناسایی مکتب‌ها و سبک‌های ادبی ج-نقد کردن نقدهای دیگران د-ارائه مشاوره به بچه‌ها،اولیا،مربیان،ناشران و مدیران فرهنگی برای‌ انتخاب کتاب مناسب هـ-ایجاد ارتباط سازنده بین بچه‌ها،کتاب و کتابخانه 5-موانع نقد الف-موانع فرهنگی I ذهنیت نویسندگان غیر حرفه‌ای نویسندگی در کشور ما جنبهء حرفه‌ای پیدا نکرده است و بسیاری از نویسندگان، به مقولهء نقد بد بین هستند. در این جا به برخی از جاذبه‌های کودکانه‌ای که امکان‌ دارد منتقد را دچار این اشتباه کند که اثر کودکانه است،اشاره می‌کنیم: -کودک بودن شخصیت اصلی داستان یا شعر -دربارهء کودکان بودن اثر،مانند داستانی که رفتار پدری با فرزندش را به تصویر می‌کشد و به نوعی عمل پدر را نقد می‌کند،اما اثری کودک پسند نیست و یا شعری که شیرینی و شیرین کاری‌های کودکی را با نگاه و زبانی بزرگسالانه‌ نشان می‌دهد. -سادگی زبان و نثر -حجم کم کتاب -تصویرهای کودکانه و کودک پسند -قطع،نوع حروف و آرایش کودکاهء صفحاتـ -شهرت داشتن نویسنده یا ناشر،به کار برای کودکان -ادعای نویسنده و یا ناشر،مبنی بر کودکانه بودن اثر -عرضه شدن کتاب در تریبون کودکانه‌6 د-انطباق اثر با آثار پیشین منتقد می‌تواند اثر را با آثاری که پیشتر منتشر شده است نیز انطباق دهد تا درجهء خلوص آن و هم چنین،روابط بینامتنی روشن شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.