Skip to main content
فهرست مقالات

(از نقد سند تا نقد متن(4

نویسنده:

مترجم:

ISC (27 صفحه - از 39 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : حدیث، پیامبر، عرب، قریش، قرآن، زن، روایت، سیاسی، خدا، جاهلیت

خلاصه ماشینی:

"نیز اشاره به «اعرابی» یا «مردمی از اعراب»، یعنی مردمی عامی می شود که می آید و از پیامبر، درخواست هدایت می کند و چیزی می پرسد که گزارش از یک سرشت بیابانی و خشونتی بیابانی می دهد، مانند این که: مردی اعرابی (یعنی نافرهیخته بی سواد) آمد و در مسجد، ادرار کرد و پیامبر گفت: «مانع او مشوید؛ زیرا سرشت است که بر فکر، اولویت دارد». اعتزال، در صحیح البخاری ظهور ندارد مگر به گونه ای [ملایم و] با آزرم، به سان استدراکی بر اشعریان، پیش از پیدایش آنان و نمونه ا ش آن جا بود که یکی از مردمان اعتراض کرد که این کار، وابستگی و بی مسئولیتی پدید می آورد و پیامبر پاسخ داد: «اهل سعادت و اهل شقاوت، هر کدام به راهی می روند که از پیش به سوی آن رانده شده اند» و در ساختاری دیگر: «هر کس برای آن رفتار می کند که به خاطر آن آفریده شده یا راه آن پیش پایش نهاده شده است». این حدیث مشهور از اسامه کرارا روایت شده که: او کافری را کشت که «لا اله الا الله» گفته بود و پیامبر، اندوه خورد و او را سرزنش کرد که هیچ گاه بر قلب وی تکلیف نکرده بود تا بداند آن مرد، آن کلمه را برای پناه بردن به خدا گفته است تا از ____________________________________________ * ارجاء، به معنای «واپس افکندن کیفر و پاداش به خواست خداوند و روز رستاخیز» یا «امیدوار کردن مردم» است، برحسب آن که این آیه قرآن، چگونه معنا شود: «وآخرون مرجون لامرالله، إما یعذبهم وإما یتوب علیهم»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.