Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با کایزن یا "بهسازی مستمر" عامل مهم بهره وری در مدیریت ژاپنی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کایزن، کارکنان، ژاپنی، کنترل کیفیت جامع، مدیران، مدیریت، مشتری، بهسازی مستمر، کارکنان شرکت، تولید

خلاصه ماشینی: "کایزن: -کان‌بان‌1 KanBan -نظام کار بی‌نقص Defects Zero -افزایش کیفیت -نظام تولید -نظام تولید به موقع -فعالیتهای گروههای کوچک کاری -همکاری بین کارکنان مدیریت -افزایش بهره‌وری -تولید محصولات جدید -آشنایی با نیازهای مشتری‌ (مشتری‌گرا) -کنترل کیفیت جامع -استفاده از آدم‌واره‌های صنعتی‌ (ربوتها)در تولید -گروههای کنترل کیفی -اتوماسیون(خودکارسازی فعالیتها) -ایجاد نظم کاری در شرکت علت موفقیت بیشتر روشهای خاص‌ مدیریت ژاپنی،از قبیل برنامه‌های ویژه‌ افزایش بهره‌وری،کنترل کیفیت جامع، گروههای کنترل کیفی و یا اتحادیه‌های‌ کارگری درون شرکتی را می‌توان در یک‌ کلمه خلاصه کرد:کایزن. کنترل کیفیت جامع در ژاپن،جنبشی‌ است که بر بهسازی عملکرد مدیریتی در کلیه سطوح سازمانی تمرکز یافته است،به‌ علاوه این نظام موارد زیر را نیز شامل‌ می‌گردد: 1-تضمین کیفیت 2-کاهش هزینه‌ها 3-حفظ سهم بازار 4-رعایت دقیق برنامه‌های زمانی‌ تحویل محصول 5-افزایش ایمنی 6-تحقیق و توسعه در زمینه‌ محصولات جدید 7-افزایش بهره‌وری 8-مدیریت فروش عرضه محصولات‌ علاوه بر موارد فوق،در حال حاضر، کنترل کیفیت جامع در ژاپن توانسته است‌ تأثیرات مثبتی در زمینه‌هایی چون‌ بازاریابی،فروش و خدمات پس از فروش‌ داشته باشد. ؟ How 1-این کار چطور انجام می‌شود؟ 2-این کار چطور انجام شده است؟ 3-این کار باید چطور انجام شود؟ 4-آیا از این روش در موارد دیگر نیز می‌توان استفاده کرد؟ 5-آیا روش دیگری برای انجام این کار موجود است؟ 6-آیا موارد اشاره شده در بند الف در این روش‌ها رعایت شده است؟ پی‌نوشت‌ها: (*)عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و رئیس تلفیق و ارزیابی برنامه‌های مالی‌ و اقتصادی شرکت ملی صنایع پتروشیم (1)-کان‌بان:یک وسیله ارتباطی در نظام تولید به‌ موقع و کنترل موجودی است که در شرکت تویوتا مورد استفاده قرار گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.