Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونیهای تولید زراعی در آذربایجان شرقی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تعاونی، موفقیت تعاونیهای تولید زراعی، موفقیت شرکتهای تعاونی تولید زراعی، عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونیها، روستایی، کشاورزی، شرکتهای تعاونی، تعاونی تولید، شرکتهای تعاونی تولید روستایی، شرکتهای تعاونی تولید

خلاصه ماشینی:

"بیان مسأله مسأله اساسی شرکتهای تعاونی‌ کشاورزی-روستایی طی 8 دهه از تأسیس‌ وفعالیت آنها این بوده است که:آیا اهمیت یافتن یا کاهش نقش تعاونیهای‌ روستایی،ایجاد انواع ویژه‌ای از آن یا فروپاشی و تجزیه انواع دیگر،صرفا تحت‌ تأثیر جو سیاسی،اقتصادی و اجتماعی‌ زمان بوده یا این‌که فروپاشی و خاتمه‌ دادن به کار آنها از روی اندیشه،بررسی و تحقیق بر مبنای برنامه‌ریزی اصولی‌ صورت گرفته است؟آیا ایجاد و تقویت‌ تعاونیهای روستایی،مخصوصا گونه‌های‌ ویژه‌ای از آن تحت عنوان وسیع‌ «شرکتهای تعاونی تولید»براساس‌ برنامه‌ریزی دقیق و انجام پژوهشهای‌ علمی صورت گرفته؟و یا هنگام تأسیس‌ نوعی از شرکت تعاونی تولید روستایی، موفقیتها و شکستهای شرکتهای تعاونی‌ پیشین و عوامل مؤثر بر آن بررسی شده و لحاظ گردیده‌اند با این‌که هربار بدون‌ توجه به کامیابیها و ناکامیهای شرکتهای‌ پیشین،از سر نو و از فاز صفر یا نزدیک‌ به صفر کار را شروع کرده و انجام‌ داده‌اند؟ تحقیق حاضر در سه بخش به انجام‌ رسیده است: 1)بررسی موفقیت و کارایی شرکتهای‌ تعاونی روستایی در اشکال چندگانه‌ تاریخی آن تحلیل اسنادی-تاریخی‌ عوامل مؤثر بر این امر 2)بررسی توصیفی ساختار سازمانی، ترکیب اعضای هیأت مدیره،نیروی‌ انسانی و ویژگیهای دیگر شرکتهای تعاونی‌ تولید روستایی در زمان بررسی 3)بررسی عوامل موفقیت(یا عدم‌ توفیق)شرکتهای تعاونی تولید روستایی به‌ شیوه میدانی(پیمایشی)و تبیینی هدف اساسی و نقطه تمرکز توجه‌ مقاله حاضر بخش سوم پژوهش،یعنی‌ بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای‌ تعاونی تولید زراعی می‌باشد که به صورت‌ فرضیه‌های پژوهشی مطرح شده است. فرضیه‌های پژوهش فرضیه‌هایی که براساس مطالعات‌ پیشین و با امعان نظر به تئوریهای ارائه‌ شده توسط صاحب‌نظران،برای تحقیق‌ اتخاذ گردیده و به مرحله آزمون آماری‌ گذاشته شده‌اند،به شرح زیر تنظیم‌ گردیده‌اند: 1-عوامل اقتصادی: به نظر می‌رسد که میان عواملی نظیر «ضعف بنیه مالی شرکتهای تعاونی»، «همسودی اعضای هیأت مدیره در شرکت‌ و روستا»و«رابطه شرکتها با بازار فروش»و موفقیت شرکتهای تعاونی تولید زراعی رابطه وجود دارد(3 فرضیه)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.