Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش تعاون در مدارس (1)

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : تعاون، آموزش، آموزش تعاون، آموزش و یادگیری تعاون، الگوی آموزش و یادگیری تعاون، دانش‌آموزان، آموزش تعاون در مدارس، یادگیری تعاون به روش اسلاوین، معلمان، اسلاوین

خلاصه ماشینی:

"اولین‌ تئوری را جانسون و جانسون به سال‌ 1999 مطرح کرد که شامل 5 معیار برای‌ تعریف دقیق و کامل از آموزش تعاون در گروه است: الف-الگوی آموزش و یادگیری تعاون به‌ روش جانسون و جانسون اتکا متقابل و مثبت(به عبارتی درک‌ اعضا،که بدین ترتیب افراد یاد می‌گیرند برای رسیدن به هدف مشترک باهم کار کنند،آنها برای تقویت و حمایت،توضیح‌ دادن و هدایت نیاز به یکدیگر دارند) پذیرش مسئولیت و پاسخگویی به‌ افراد (عملکرد تک‌تک اعضای گروه‌ می‌تواند برخلاف اصول باشد،حال آنکه‌ در تعاون تک‌تک اعضا در قبال مشارکت‌ خود برای رسیدن به هدف مشترک‌ مسئول و پاسخگو هستند) کمک به اثر متقابل(وقتی‌ دانش‌آموزان روبروی هم می‌نشینند،نه در یک ردیف،بدین ترتیب روی یکدیگر اثر مثبت گذاشته و بیشتر باهم احساس‌ نزدیکی و صمیمیت می‌کنند) بررسی و تحقیق گروهی(گروه سعی‌ و تلاش خودشان را در همیاری نشان‌ می‌دهند و برای بهتر شدن و مؤثر بودن‌ تصمیم‌گیری می‌کنند) ارتقا مهارتهای بین فردی در گروه‌های کوچک(این مهارت‌ها برای کار گروهی ضروری است)،بهتر است‌ تک‌تک اعضای گروه قبل از انجام کار گروهی مهارت‌هایی نظیر بازخورد سازنده،رسیدن به یک نظر واحد(اتفاق‌ رأی)درگیر شدن با مسئله را بیاموزند و با هم تمرین کنند. بالطبع‌ سعی و تلاش‌های انفرادی مطرح می‌شود (آموزش و یادگیری فردی و گروهی، جانسون و جانسون،1999) چرا از شیوه آموزش تعاون برای‌ تدریس و یادگیری دانش‌آموزان‌ استفاده می‌کنیم؟ نتایج تحقیقات جانسون و جانسون و هولوبک حاکی از آنست که: در این شیوه،دانش‌آموزان برای‌ انجام و اتمام کار با درصد موفقیت بالاتر و نیز خلاقیت که نتیجه بهتری را نیز برای آنان به ارمغان دارد،موفق‌تر هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.