Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگیهای نظام آموزشی تعاون

نویسنده:

(4 صفحه - از 18 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : تعاونی‌ها، ویژگیهای نظام آموزشی تعاون، بزرگسالان، برنامه‌های آموزشی، فراگیران، شغل، آموزش بزرگسالان، هدف آموزش بزرگسالان یادگیری، معلم، اهداف آموزشی

خلاصه ماشینی:

"شناسایی نیازهای آموزشی‌ (نیاز سنجی) هدف آموزش رسمی تربیت نیروی‌ انسانی برنامه‌های میان مدت و بلند مدت توسعه اقتصادی-اجتماعی‌ کشور می‌باشد نیازهای آموزشی‌ به مقتضای برنامه‌ها و اهداف‌ توسعه‌ای تدوین می‌گردند و معطوف به آینده می‌باشند اما در آموزش غیررسمی‌ (بزرگسالان)هدف اصلی‌ آموزش رفع نیازهای آنی‌ و کسب مهارتهای شغلی‌ فراگیران می‌باشد که به‌ منظور تسلط بر وظایف‌ جاری و فعلی آنها برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد بر این اساس شناخت مشاغل‌ موجود در تعاونی‌ها،تحلیل‌ و شناسایی وظایف شاغلان و تشخیص مهارتهای موردنیاز هر شغل جایگاه ویژه‌ای در نظام آموزش‌ تعاون دارد. آموزش اعضاء تعاونی‌ها سازمان‌های اقتصادی و اجتماعی می‌باشند که براساس نیاز یا هدف مشترک اعضاء شکل می‌گیرند براساس اصول جهانی تعاون،اداره و کنترل تعاونی از طریق نظارت‌ دموکراتیک اعضاء صورت می‌گیرد و مطابق قانون تعاون اعضاء در کلیه امور تعاونی حق نظارت دارند تصمیمات در مجامع عمومی(عالی‌ترین رکن تعاونی) براساس هر عضو یک رأی اتخاذ می‌گردد و ملاک تصمیم‌گیری نظر و رأی اکثریت‌ اعضاء می‌باشد و مانند سایر شرکتهای‌ تجاری تعداد آرا به تعداد سهام و میزان‌ سرمایه بستگی ندارد بطور کلی عضو در تعاونی دارای منزلت و موقعیتی فراتر از سهامدار در شرکتهای تجاری می‌باشد. در این حالت عکس‌العمل و مقاومت‌ فراگیران به صورت غیبت‌های طولانی، ناتمام گذاشتن دوره‌ها و عدم استقبال از برنامه‌های آموزشی ظهور می‌کند در این‌ حالت مجریان مجبور می‌گردند برای‌ تحقق تقویم آموزشی به ابزارهای تهدید و اجبار متوسل گردند و انجام امور اداری‌ تعاونیها را به حضور در دوره‌های‌ آموزشی مشروط نمایند این روش علاوه‌ بر اینکه برخورداری ابزارگونه با تعاونگران است آموزش را نزد فراگیر به‌ امری اجباری و کسل کننده تبدیل‌ می‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.