Skip to main content
فهرست مقالات

اهمیت ارزشیابی در برنامه های آموزشی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی، اهمیت ارزشیابی در برنامه‌های آموزشی، اطلاعات، برنامه، برنامه‌های آموزشی، آموزشگران، ارزشیابی برنامه‌های آموزشی، تدوین طرح ارزشیابی برنامه‌های آموزشی، آموزشی غیررسمی، ارزشیابی کارایی فعالیت‌های آموزشی

خلاصه ماشینی:

"با توجه به اینکه کلیه برنامه‌های‌ ارزشیابی یک هدف مشترک دارند و به‌ دنبال وسیله‌ای جهت توصیف عینی‌ تجربیات می‌باشند،اهداف کلی ارزشیابی‌ را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد: -انجام بررسی‌های مداوم به منظور استفاده از نتایج حاصله برای جهت‌ بخشیدن به فعالیت‌های آتی. در نظام آموزشی‌ غیررسمی،آموزش،نقش معلم و فراگیران‌ اعم از روستائیان یا تولیدکنندگان و غیره‌ نقش محصل را برعهده دارند که به دنبال‌ کسب دانش و مهارت عملی موردنیاز خود جهت پیشرفت کارایی و ارتقاء مهارت و دانش در این دوره‌های آموزشی شرکت‌ کرده‌اند و میزان پیشرفت آنان برحسب‌ میزان پذیرش پدیده‌های نوین و کاربرد روش‌ها و مهارت‌های آموزش داده شده‌ به آنان از طریق تغییر در عملکرد،کار و تولید آنها مورد ارزشیابی واقع می‌شود. لازمه ارزشیابی هریک از زمینه‌های فوق،بررسی و مطالعه در موارد زیر می‌باشد: 1-ارزشیابی محتوای آموزشی 2-ارزشیابی روش‌های به کار گرفته‌ شده در آموزش 3-ارزشیابی مدیریت و امکانان‌ اجرای دوره‌ها 4-ارزشیابی اثرات و عملکرد آموزش‌های ارائه شده برنامه‌های آموزشی را می‌توان براساس‌ سه زمینه اصلی یر مورد ارزشیابی قرار داد: 1-ارزشیابی فعالیت‌های پیش‌بینی شده‌ در برنامه. چگونگی تدوین طرح ارزشیابی‌ برنامه‌های آموزشی روش‌ها و مراحل واقعی در جریان‌ ارزشیابی برنامه‌های آموزشی بسته به‌ ماهیت،دامنه و پیچیدگی برنامه‌ها و منابع موجود در اجرای ارزشیابی ممکن‌ است به تعداد قابل‌ملاحظه‌ای در تغییر باشد؛با این حال یکسرس اقدامات اساسی‌ در هر ارزشیابی رسمی می‌بایست مدنظر قرار گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.