Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه ریزی آموزشی چیست

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : برنامه ،آموزش و پرورش ،برنامه‌ریزی ،برنامه‌ریزی آموزشی ،برنامه آموزشی ،برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ،مفهوم ،جامعه ،هدف برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ،تنظیم ،اصطلاح ،مفهوم برنامه‌ریزی آموزشی ،هدف ،برنامه‌ریزی نیروی انسانی ،فعالیت انسان به‌سوی منظور مشخص ،اجتماعی ،اقتصادی ،طرح ،اجرا ،تعریف‌های مفهوم برنامه‌ریزی آموزش ،انواع برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ،مفهوم برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ،عناصر ،اهداف آموزشی ،تعریف ،هدایت حساب‌شده فعالیت انسان ،رسیدن ،برنامه‌ریزی آموزش و پرورش گستردگی ،عمل ،اصطلاح برنامه‌ریزی آموزشی

خلاصه ماشینی:

"تعریف‌های‌ گوناگون از برنامه‌ریزی دریافت می‌شود که عبارتند از: -برنامه‌ریزی راهی است برای هدایت‌ حساب شده فعالیت انسان به سوی منظور مشخص -برنامه‌ریزی فراگردی است درونگر برای جهت دادن منطقی به فعالیت‌های‌ جمعی از مجموع تعاریف برنامه‌ریزی می‌توان‌ نتیجه گرفت که:«برنامه‌ریزی فراگردی‌ است مداوم، حساب شده و منطقی،جهت‌دار و درونگر،به منظور ارشاد و هدایت‌ فعالیتهای جمعی برای رسیدن به هدف‌ مطلوب «در برنامه‌ریزی چند مفهوم زیر مستتر است: -جریان و مداومت -ارشاد و هدایت -درونگری و هدف‌گیری -تفکر و عقلانیت مفهوم جریان و مداومت در برنامه‌ریزی برنامه‌ریزی به نوشتن برنامه ختم‌ نمی‌شود بلکه فراگردی است که بایستی‌ مداومت داشته باشد و با توجه به بازتاب‌ نتایج فعالیت‌های انجام شده،اطلاعات و یافته‌های جدید،تغییرات فن و تکنولوژی، پیشرفت و دانش و معرفت،دگرگونی منابع‌ و امکانات و تحول اولویت‌ها و مقاصد، دائم و تحول اولویت‌ها و مقاصد، دائم ارزیابی و تکمیل گردد. » در کتاب یونسکو بنام«برنامه‌ریزی‌ آموزش و پرورش»نوشته شده است: برنامه‌ریزی آموزش و پرورش‌ برداشتی است منطقی و عملی برای حل‌ مسائل آموزشی،چنین برداشتی مشتمل‌ است بر تعیین هدفها و منابع بررسی‌ شقوق مختلف عمل و انتخاب عاقلانه بین‌ آنها،تصمیم‌گیری درمورد هدف‌های‌ مشخص در محدوده زمانی معین و بالاخره ساز کردن بهترین تدابیر و وسایل‌ برای تحقق بخشیدن منظم به تصمیمات‌ مزبور،به این ترتیب برنامه‌ریزی آموزشی‌ به طرح‌ریزی و نوشته روی کاغذ ختم‌ نمی‌شود بلکه فراگردی مداوم،مشتمل بر یک رشته اقدامات و عملیات مرتبط و وابسته به شرح زیر است: الف-روشن ساختن هدفهای آموزش و پرورش ب-شناسایی وضع کنونی و روند آن‌ پ-سنجیدن شقوق مختلف ت-پیاده کردن برنامه منظور از سنجیدن شقوق مختلف این‌ است که:در برنامه‌ریزی باید واقع‌بین‌ برنامه که‌ معمولا حاصل فرآیند برنامه‌ریزی است«مدرک یا سند است»به عبارت دیگر برنامه‌ سندی است رسمی که به‌عنوان مرجعی‌ برای انجام دادن کارها و ارزشیابی‌ فعالیت‌های انجام شده،در یک دوره معین‌ از زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.