خلاصه ماشینی:
"تعریفهای گوناگون از برنامهریزی دریافت میشود که عبارتند از: -برنامهریزی راهی است برای هدایت حساب شده فعالیت انسان به سوی منظور مشخص -برنامهریزی فراگردی است درونگر برای جهت دادن منطقی به فعالیتهای جمعی از مجموع تعاریف برنامهریزی میتوان نتیجه گرفت که:«برنامهریزی فراگردی است مداوم، حساب شده و منطقی،جهتدار و درونگر،به منظور ارشاد و هدایت فعالیتهای جمعی برای رسیدن به هدف مطلوب «در برنامهریزی چند مفهوم زیر مستتر است: -جریان و مداومت -ارشاد و هدایت -درونگری و هدفگیری -تفکر و عقلانیت مفهوم جریان و مداومت در برنامهریزی برنامهریزی به نوشتن برنامه ختم نمیشود بلکه فراگردی است که بایستی مداومت داشته باشد و با توجه به بازتاب نتایج فعالیتهای انجام شده،اطلاعات و یافتههای جدید،تغییرات فن و تکنولوژی، پیشرفت و دانش و معرفت،دگرگونی منابع و امکانات و تحول اولویتها و مقاصد، دائم و تحول اولویتها و مقاصد، دائم ارزیابی و تکمیل گردد.
» در کتاب یونسکو بنام«برنامهریزی آموزش و پرورش»نوشته شده است: برنامهریزی آموزش و پرورش برداشتی است منطقی و عملی برای حل مسائل آموزشی،چنین برداشتی مشتمل است بر تعیین هدفها و منابع بررسی شقوق مختلف عمل و انتخاب عاقلانه بین آنها،تصمیمگیری درمورد هدفهای مشخص در محدوده زمانی معین و بالاخره ساز کردن بهترین تدابیر و وسایل برای تحقق بخشیدن منظم به تصمیمات مزبور،به این ترتیب برنامهریزی آموزشی به طرحریزی و نوشته روی کاغذ ختم نمیشود بلکه فراگردی مداوم،مشتمل بر یک رشته اقدامات و عملیات مرتبط و وابسته به شرح زیر است: الف-روشن ساختن هدفهای آموزش و پرورش ب-شناسایی وضع کنونی و روند آن پ-سنجیدن شقوق مختلف ت-پیاده کردن برنامه منظور از سنجیدن شقوق مختلف این است که:در برنامهریزی باید واقعبین برنامه که معمولا حاصل فرآیند برنامهریزی است«مدرک یا سند است»به عبارت دیگر برنامه سندی است رسمی که بهعنوان مرجعی برای انجام دادن کارها و ارزشیابی فعالیتهای انجام شده،در یک دوره معین از زمان مورد استفاده قرار میگیرد."