خلاصه ماشینی:
"2-ارائه طرحها،اندازه و سبکهای تکراری تولیدات ایران به دلیل عدم آگاهی صحیح از خواستهای مصرفکنندگان که در بخش تحقیقات بازاریابی هر کالا انجام میشود،همچنان با طرحها و سوابق قبلی تولید میشود که با توجه به نیازهای متغیر جامعه امروزی دیگر این موارد جوابگوی خواست مصرفکنندگان نیست.
همچنین برخی از فرشهای دستباف با طرح فرش ماشینی ارائه میشود که زیبایی فرشهای دستباف را ندارد و باعث میشود از کورس رقابت با آنها عقب بماند 3-وجود واسطههای بسبار و افزایش قیمتها یکی از بزرگترین مشکلات کالاهای غیرنفتی وجود واسطهها و دلالان است که این امر بهویژه در صنعت فرش جایگاهی وسیع و حتی استثمارگونه پیدا میکند.
ب-مسائل و مشکلات نرمافزاری 1-تعدد مراکز تصمیمگیری: یکی از بزرگترین مشکلات اداری در کشور ما وجود سازمانها،نهادها و بخشهایی با کارها و فعالیتهای موازی است که این امر موجب بروز مشکلات فراوانی در امر تولید میشود در تولید فرش ایران نیز چنین امری به وضوح خود را نشان میدهد،بویژه در زمانی که مصوبات یک بخش گمرک که قوانین صادرات کالا را تعیین میکند بامنافع صادرکنندگان میباید برای صادر کردن کالای خود چندین مجوز از چندین نهاد یا تشکل دریافت نمایند.
با توجه به اینکه این مقاله به مسائل و معضلات فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی پرداخت این مسائل را به دو طبقه سختافزاری و نرمافزاری تقسیم نموده است که مسائل سختافزاری شامل تقلید از روشها و طرحهای ایرانی توسط رقبا اما با قیمتی نازلتر،ارائه طرحها تکراری وجود واسطههای بسیار،افزایش قیمتها،وجود رقابت جهانی،پراکندگی واحدهای تولیدی،وجود برخی ناراستیها و معاملات و مسائل نرمافزاری و نیز شامل: تعدد مراکز تصمیمگیری،عدم اطلاع رسانی و عدم ثبت طرح و نقش خاص هر منطقه میباشد."