Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با مفاهیم و نظریه های بازرگانی بین المللی (2)

نویسنده:

(5 صفحه - از 70 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : صادرات، واردات، بازرگانی، صادرات و واردات، ارز، سرمایه، سیاست، تراز پرداختها، تغییرات نرخ ارز، اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"نظریه‌های تجارت بین‌الملل درصدد هستند به سؤالات زیر پاسخ دهند: 1-چه عواملی باعث برقراری تجارت‌ بین‌الملل یعنی صدور و ورود کالاها توسط کشورها می‌شوند،به عبارت دیگر چه عواملی ترکیب جهت میزان تجارت‌ بین‌الملل را تعیین می‌کنند؟ 2-کالاها در بازار بین‌الملل براساس‌ چه نرخی(با چه قیمت نسبی)با یکدیگر مبادله می‌شوند؟ 3-چگونه کشورها و به‌طور کلی دنیا از برقراری تجارت بهره‌گیری می‌کند و به‌ چه میزان؟ رابطه مبادله کالا از آنجا که مبادله کالا نشان‌دهنده‌ عواید کشورهای تجارت‌کننده از یکدیگر می‌باشد مورد توجه قرار می‌گیرد. سیاست برقراری موازنه داخلی(ثبات‌ اشتغال کامل): از سال 1930 ثبات اقتصادی همراه با اشتغال کامل یکی از اهداف عمده‌ سیاست اقتصادی دولتها می‌باشد وقتی این‌ هدف حاکم بر سیاست اقتصادی باشد سیاست بازرگانی خارجی را تحت تاثیر قرار خواهد داد در این حالت تجارت بین‌ المللی و حرکت سرمایه به عنوان تضعیف‌ این ثبات مطرح می‌گردد و براساس درجه‌ اهمیت این هدف محدودیتهای لازم برای‌ بازرگانی بین‌المللی وضع می‌گردد. دامپینگ درواقع نوعی‌ سیاست قیمت در جهت ایجاد شرایط رقابتی غیر سالم و از بین بردن رقیب در صحنه اقتصادی است و آن عبارتست از فروش کالا در کشورهای خارجی به‌ قیمتی کمتر از بهاء کالای مزبور در داخل‌ کشور تولیدکننده. بطور کلی تراز پرداختهای خارجی ممکن است برای دو هدف و مقصود تهیه شود: 1-برای تهیه اطلاعات و آمار جهت‌ تعیین سیاست‌های پولی،مالی،عمرانی 2-برای تهیه آمار بازرگانی و بودجه‌ ارزی در گذشته تراز پرداختها تنها وسیله‌ای‌ برای نشان دادن وضع ارزی کشور و تهیه‌ بودجه ارزی کشور بود و تهیه‌کنندگان‌ بدین طریق می‌توانستند اطلاع حاصل‌ کنند که برای واردات و سایر هزینه‌های‌ خارجی منبع درآمد ارزی کافی وجود دارد یا خیر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.