Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش تعاون در مدارس (4)

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : تعاون، دانش‌آموزان، معلم، آموزش، ارزیابی، نظارت، کلاس، ارزیابی مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، مشاهده، گروه‌های تعاونی دخالت و پادرمیانی

خلاصه ماشینی:

"معلم می‌تواند به هنگام هدایت‌ دانش‌آموزان خود نیز با تکرارهای عملی، آنان را برای رسیدن به مهارت‌های لازم‌ یاری کند؟ تعیین تکلیف برای مهارت‌های‌ اجتماعی می‌تواند به صورت تعیین نقش‌ برای تک‌تک دانش‌آموزان،به‌طور جداگانه باشد یا از تمام اعضای گروه‌ بخواهید با کمک و یاری یکدیگر کاری و تکلیفی را نهایی نمایند. در کار گروه‌های تعاونی دخالت و پادرمیانی نمایید و مهارت‌های لازم‌ همکاری را به آنها توضیح دهید و در صورت نیاز به آنها نشان دهید که چگونه‌ مهارت‌های تعریف شده را در کارهای‌ عملی بکار ببندند دانش‌آموزان را برای بهبود و ارتقاء بهره‌مندی از مهارت موردنظر هدایت‌ کنید. برای‌ نمونه می‌توانیم یک یا چند مورد از نتایج‌ آموزشی زیر را در فلوچارت بگنجانیم: الف-آموزش و عملکرد علمی:برای‌ ارزیابی میزان درک مطلب و مباحث‌ آموزشی،بهتر است عملکرد هریک از دانش‌آموزان را در گروه و از نزدیک زیر نظر بگیرید،در صورت مشاهده پیشرفت‌ موارد فراگرفته شده را برای هریک‌ جداگانه ثبت نمایید. ب-دلایل شناختی:معلمان برای‌ سنجش نتایج آموزشی از جمله عمق درک‌ مطلب ی افهم روش منطقی بهتر است‌ برای گشودن پنجره‌های ذهن دانش‌آموزان‌ از آنها بخواهند نظارت و تفکرات خود را به سمع و نظر دیگران برسانند تا بدین‌ ترتیب با تفکر و اندیشه با صدای بلند افق‌ دید دانش‌آموزان را گسترش دهند. از مشاهده فهرست‌وار نیز برای تعیین‌ کیفیت اهداف عملی استفاده کنیم به‌ عبارتی این شیوه مشاهده،مشاهده غیر رسمی است که معلم‌ها برای نظارت بر روند کار در کلاس از آن بهره می‌گیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.