Skip to main content
فهرست مقالات

پیامد تعدیل قیمت بنزین و سوخت جت بر مصرف و هزینه تولید حمل و نقل جاده ای و هوایی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (40 صفحه - از 3 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : بنزین ،قیمت ،قیمت بنزین ،مصرف ،انرژی ،حمل‌ونقل ،حمل‌ونقل هوایی کشش قیمتی سوخت ،افزایش قیمت بنزین هزینه تولید ،کشش قیمتی بنزین در حمل‌ونقل ،بخش حمل‌ونقل هوایی کشش قیمتی ،تعدیل قیمت بنزین و سوخت ،کشش قیمتی ،جاده‌ای ،هزینه ،تولید ،تعدیل قیمت ،مصرف بنزین ،اقتصادی ،قیمت حامل‌های انرژی ،مسافر ،قیمت بنزین و سوخت جت ،هزینه تولید ،قیمت سوخت ،افزایش قیمت ،خودروهای ،قیمت حامل‌های انرژی نسبت ،مصرف سوخت ،آثاروتبعات هزینه‌ای تعدیل قیمت انرژی ،حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر ،بنزین هزینه تولید در حمل‌ونقل

انرژی یکی از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادی جوامع مختلف بوده و به‌دلیل اهمیت نقش آن در هزینه‌های تولیدی و خدماتی و همچنین مسائل زیست‌محیطی,به بهبود وضعیت مصرف و کارایی هرچه بیشتر در استفاده از آن توجه زیادی می‌شود. در کشور ما به‌دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز و قابلیت دسترسی نسبتا آسان به این منابع,نقش هزینه انرژی در مقایسه با سایر هزینه‌ها,ناچیز بوده و از این نظر حساسیت و انگیزه زیادی برای صرفه‌جویی و استفاده معقول از این موهبت وجود ندارد.این درحالی است که با دخالت دولت,قیمت حامل‌های انرژی نسبت به سایر کالاها پایین نگه‌داشته شده و قیمت حامل‌های انرژی به‌عنوان علامت‌دهنده فعالیت‌های اقتصادی عمل نمی‌کند.با توجه به مطالب مذکور,هدف این مطالعه بررسی آثاروتبعات هزینه‌ای تعدیل قیمت انرژی بر زیربخش‌های حمل‌ونقل و همچنین بررسی کشش‌های قیمتی انواع شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی برای بررسی نحوه عکس العمل به تصحیح قیمت انرژی است.برای ارزیابی آثاروتبعات هزینه‌ای تعدیل قیمت بر برخی زیربخش‌های حمل‌ونقل و همچنین آثار مصرفی آن به ترتیب از الگوی داده-ستانده و الگوهای اقتصادسنجی استفاده شده است.در این زمینه برای ارزیابی آثاروتبعات هزینه‌ای از جدول داده-ستانده انرژی سال 1373 در قالب سناریوهای مختلف استفاده شده است و این نتیجه حاصل شد که در صورت افزایش قیمت بنزین هزینه تولید در حمل‌ونقل بار بیشتر از حمل‌ونقل مسافر افزایش می‌یابد.برای ارزیابی آثار مصرفی از متد تصریح تابع تقاضای کلان با استفاده از روش الگوسازی فضا حالت 1 در دهه‌های 50,60,70 استفاده شد.براین‌اساس با تفکیک زیربخش حمل‌ونقل جاده‌ای به بار و مسافر, کشش قیمتی بنزین در حمل‌ونقل جاده‌ای بار معادل 27/0- و در حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر معادل 15/0- برآورد شده و در بخش حمل‌ونقل هوایی کشش قیمتی سوخت جت نیز در بالاترین حد خود,معادل 2/0- بوده است. 2

خلاصه ماشینی:

"در این زمینه برای ارزیابی آثاروتبعات هزینه‌ای از جدول داده-ستانده انرژی سال 1373 در قالب سناریوهای مختلف استفاده شده است و این نتیجه حاصل شد که در صورت افزایش قیمت بنزین هزینه تولید در حمل‌ونقل بار بیشتر از حمل‌ونقل مسافر افزایش می‌یابد. نتایج به‌دست آمده کل اثرهای مستقیم و غیرمستقیم,افزایش هزینه واسطه بخش دوم را بر روی سایر بخش‌های اقتصاد نشان می‌دهد و برای به‌دست آوردن اثرهای مستقیم از رابطه زیر همانند روال فوق استفاده می‌شود: (8) ب)الگوی تقاضای سوخت حمل‌ونقل در ادبیات اقتصادی بحث‌های زیادی درباره تابع تقاضا و خصوصیات آن مطرح شده است. نوسازی ناوگان حمل‌ونقل از طریق خروج خودروهای فرسوده و کاهش عمر ناوگان,از طریق سیاست‌های تشویقی و تنبیهی در مورد دارندگان خودرو تعیین عمر مفید برای انواع خودروهای تولید داخل و خارج به‌منظور افزایش کارایی مصرف انرژی در بدو تولید یا ورود به بازار داخلی به کارگیری فناوری تولید خودروی کم‌مصرف در داخل کشور و جلوگیری از تولید و واردات خودروهای پرمصرف اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی در بودجه‌های سالانه دولت برای خودروهای پرمصرف از طریق بنگاه‌های تولیدی تشویق و به کارگیری ماشین‌های که از سوخت جایگزین بهره می‌گیرند به کارگیری هواپیماهای با فناوری پیشرفته و کم‌مصرف و نوسازی ناوگان هوایی کشور تولید آمار مصرف بنزین و گازوئیل توسط مراکز تولید آمار ثبتی و نمونه‌گیری به تفکیک انواع خودروها تهیه جدول داده-ستانده به تفکیک انواع خودرو و انواع حامل‌های انرژی و حمل‌ونقل بار و مسافر به تفکیک انواع شبکه‌های حمل‌ونقل پیوست الف)روش فضا حالت یا ecapS etatS یک سیستم فضا حالت به صورت زیر است: (1)که معادله اول معادله مشاهده و معادله دوم معادله حالت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.