Skip to main content
فهرست مقالات

پیامد تعدیل قیمت بنزین و سوخت جت بر مصرف و هزینه تولید حمل و نقل جاده ای و هوایی

نویسنده: ؛ ؛ ؛

مرداد و شهریور 1385 - شماره 98 علمی-ترویجی (40 صفحه - از 3 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : قیمت بنزین ،حمل‌ونقل ،افزایش قیمت بنزین هزینه تولید ،کشش قیمتی ،بنزین در حمل‌ونقل جاده‌ای ،قیمتی بنزین در حمل‌ونقل ،کشش قیمتی بنزین ،کشش قیمتی سوخت ،حمل‌ونقل جاده‌ای ،قیمت حامل‌های انرژی ،حامل‌های انرژی ،حمل‌ونقل هوایی کشش قیمتی ،مصرف بنزین ،قیمت حامل‌های انرژی نسبت ،هزینه تولید ،بخش حمل‌ونقل هوایی کشش ،حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر ،افزایش قیمت ،مصرف سوخت ،بنزین در حمل‌ونقل ،افزایش قیمت بنزین ،حمل‌ونقل جاده‌ای به بار ،سوخت در بخش حمل‌ونقل ،افزایش قیمت واقعی بنزین ،مصرف انرژی ،حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی ،هزینه تولید در حمل‌ونقل ،حمل‌ونقل هوایی ،جاده‌ای ،قیمت واقعی بنزین

انرژی یکی از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادی جوامع مختلف بوده و به‌دلیل اهمیت نقش آن در هزینه‌های تولیدی و خدماتی و همچنین مسائل زیست‌محیطی,به بهبود وضعیت مصرف و کارایی هرچه بیشتر در استفاده از آن توجه زیادی می‌شود. در کشور ما به‌دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز و قابلیت دسترسی نسبتا آسان به این منابع,نقش هزینه انرژی در مقایسه با سایر هزینه‌ها,ناچیز بوده و از این نظر حساسیت و انگیزه زیادی برای صرفه‌جویی و استفاده معقول از این موهبت وجود ندارد.این درحالی است که با دخالت دولت,قیمت حامل‌های انرژی نسبت به سایر کالاها پایین نگه‌داشته شده و قیمت حامل‌های انرژی به‌عنوان علامت‌دهنده فعالیت‌های اقتصادی عمل نمی‌کند.با توجه به مطالب مذکور,هدف این مطالعه بررسی آثاروتبعات هزینه‌ای تعدیل قیمت انرژی بر زیربخش‌های حمل‌ونقل و همچنین بررسی کشش‌های قیمتی انواع شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی برای بررسی نحوه عکس العمل به تصحیح قیمت انرژی است.برای ارزیابی آثاروتبعات هزینه‌ای تعدیل قیمت بر برخی زیربخش‌های حمل‌ونقل و همچنین آثار مصرفی آن به ترتیب از الگوی داده-ستانده و الگوهای اقتصادسنجی استفاده شده است.در این زمینه برای ارزیابی آثاروتبعات هزینه‌ای از جدول داده-ستانده انرژی سال 1373 در قالب سناریوهای مختلف استفاده شده است و این نتیجه حاصل شد که در صورت افزایش قیمت بنزین هزینه تولید در حمل‌ونقل بار بیشتر از حمل‌ونقل مسافر افزایش می‌یابد.برای ارزیابی آثار مصرفی از متد تصریح تابع تقاضای کلان با استفاده از روش الگوسازی فضا حالت 1 در دهه‌های 50,60,70 استفاده شد.براین‌اساس با تفکیک زیربخش حمل‌ونقل جاده‌ای به بار و مسافر, کشش قیمتی بنزین در حمل‌ونقل جاده‌ای بار معادل 27/0- و در حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر معادل 15/0- برآورد شده و در بخش حمل‌ونقل هوایی کشش قیمتی سوخت جت نیز در بالاترین حد خود,معادل 2/0- بوده است. 2

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.