Skip to main content
فهرست مقالات

رتبه بندی آموزشکده های فنی و حرفه ای مراکز استان ها با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA)

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (27 صفحه - از 43 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : کارایی، اندازه‌گیری آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای مراکز استان‌ها، مدل، رتبه‌بندی، آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای مراکز استان‌ها، واحد، آموزشکده‌های فنی، رتبه‌بندی آموزشکده‌های فنی، ارتقای کارایی واحدهای ناکارا، کارایی آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای مراکز استان‌ها

ارزیابی عملکرد آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای و بررسی کارایی آنها هدف اصلی این تحقیق است و این موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای بهبود کارایی واحدها و نیز تعیین میزان اختصاص بودجه به واحدها باشد.در این مقاله به‌دنبال پاسخگویی به پرسش‌هایی مانند چگونگی اندازه‌گیری آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای مراکز استان‌ها و چگونگی ارتقای کارایی واحدهای ناکارا هستیم. برای ارزیابی عملکرد آموزشکده‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی کمک گرفت.یکی از این روش‌ها استفاده از مدل‌های‌ AED 1 است,در تحلیل پوششی داده‌ها یک واحد مجازی از ترکیب خطی‌ UMD 1 ها(در این تحقیق,آموزشکده‌های انتخابی)ساخته شده و سپس واحد مورد بررسی با واحد مجازی سنجش می‌شود و در دو گروه«کارا»و «ناکارا»شناخته می‌شوند. AED ,کارایی نسبی را ارائه می‌کند چون‌ UMD ها نه با یک استاندارد تعریف شده از قبل بکله در مقایسه با یکدیگر ارزشیابی می‌شوند.

خلاصه ماشینی:

"نتایج حاصل از حل مدل‌ RCC همان‌طور که در جدول مشاهده می‌شود از مجموع 28 آموزشکده,تعداد 20 تای آنها کارا معرفی شده‌اند و نمره کارایی 1 را اخذ کرده‌اند و نیز 8 واحد تصمیم‌گیری بعد از حل مدل ناکارا معرفی شده‌اند که به ترتیب امتیاز کارایی آنها عبارتند از:14,22,2,19,15,9,8 و 4 ارائه راهکارهایی برای کارا شدن آموزشکده‌های ناکارا همان‌طور که قبلا اشاره شد برای مقایسه کارایی نسبی ازمدل‌ RCC خروجی محور اصلاح شده استفاده شد که این مدل به شکل ثانویه(پوششی)تهیه و اجرا شده است. 2. کارایی بالا,عملکرد ضعیف(مصرف کم داده یا عرضه پایین ستاده) مانند آموزشکده شهید چمران رشت(واحد 6),همان‌طور که در نمودار آمده دارای نمره کارایی یک است اما در خروجی تعداد فارغ التحصیلان نمره خیلی بالایی ندارد پس می‌توان نتیجه گرفت آنچه باعث بالا بودن نمره کارایی آن شده است متغیرهای دیگر هستند نه تعداد فارغ التحصیلان. می‌توان نسبت کارایی را با هر یک از داده‌ها و ستاده‌ها برای آموزشکده‌ها بررسی نمود اما به علت مفصل بودن آن یک نمونه به ازای یک ستاده(رابطه کارایی و تعداد فارغ التحصیلان)مورد بررسی قرار گرفت و مشخص است که به ازای 10 ورودی و خروجی قابل بیان و تشریح است. پاسخ به سؤال‌های آیا می‌توان با مقایسه آموزشکده‌ها و تعیین کاراترین آنها الگوهایی برای دستیابی سایر مراکز به کارایی بالاتر ارائه داد و راه‌های ارتقای کارایی واحدهای ناکارا کدامند,به شرح زیر است: در اندازه‌گیری کارایی نسبی,واحدها نسبت به یکدیگر سنجیده می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.