Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق از نوع "حرفه ای"

نویسنده:

(3 صفحه - از 27 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، مشتری، حرفه‌ای، کارمند، مشتریان، سیستم، بانک، سازمان‌ها، رعایت اخلاق، شغلی

خلاصه ماشینی:

"دکتر مهدی منتظر قائم،جامعه‌شناس و استاد دانشگاه هم‌ از بعد دیگری به مساله اخلاق حرفه‌ای می‌نگرد و از عبارت‌ "آداب مستری داری‌"به جای اخلاق حرفه‌ای استفاده می‌کند و عقیده دارد که«اخلاق حرفه‌ای،یک مفهوم کلی است که در مدیریت و علوم اداری به آن آداب معاشرت با مشتری اطلاق‌ می‌شود و در فارسی‌"آداب مشتری داری‌"یا نحوه برخورد با ارباب رجوع نامیده می‌شود،که مفهوم اخلاق برای آن مناسب‌ نیست،زیرا اخلاق شامل چتر وسیعی می‌شود که خیلی از مفاهیم را در بر می‌گیرد که در اینجا در مدنظر نیست. این‌که‌ کارهایی که زیردستان انجام می‌دهند،تا چه حد برای مقامات بالاتر نمایان است،و این محیط و نظارت مستقیم چه مقدار باعث اجبار زیر دستان به رعایت اخلاق حرفه‌ای شده است؟و از بعد دیگر پرداختن به این موضوع که جغرافیای یک سازمان تا چه اندازه به ایجاد گروه‌های نخستین در میان کارمندان و یا قطبی شدن کارمندان و به وجودآمدن نگرش "ما"و"آنها"نقش‌ دارد؟ در هر حال،اگر محیط اداری از یک سو،به ایجاد روابط دوستانه بین کارمندان و از سوی دیگر،به محیطی راحت برای‌ ارباب رجوع تبدیل شود،می توان گفت که یکی از ابعاد وسیع‌ اخلاق حرفه‌ای رعایت شده است. اگر فضای ادارات یا بانک‌ها ما دارای سیستم صف‌کشی‌ و شماره دهی شوند و کاتالوگ‌ها و بروشورهایی برای راهنمایی‌ مراجعان مهیا شوند و علایم راهنما از منظر ارباب رجوع تعبیه‌ شوند،و تمام این علایم هم در سیستم‌های اداری و مکان‌های‌ عمومی به صورت استاندارد در بیایند و سیستم‌های تشویق و تنبیه تقویت شوند،و از سوی دیگر،صنف‌ها و انجمن‌های‌ شغلی برای کارمندان تشکیل شوند و این مراکز به الگوسازی‌ بپردازند،آنگاه می‌توان گفت که سیستم و فرد در کنار یکدیگر هماهنگ شده‌اند،تا اخلاق حرفه‌ای را ارتقا دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.