Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه ارتباطات در ساختار اقتصاد دانش محور (تغییر رویکرد جهانی مدیریت)

نویسنده:

(5 صفحه - از 47 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، جایگاه ارتباطات در ساختار اقتصاد، اطلاعات، اقتصادی، ساختار اقتصاد دانش‌محور، مدیران، مدیریت، دانش، جوامع صنعتی و جوامع اطلاعاتی، فناوری

خلاصه ماشینی: "به علاوه،سرعت،ابعاد، شکل و نیاز جوامع به فضای جدید فناوری متفاوت‌ بوده،محیط ارتباطی را دگرگون می‌سازد و بالطبع‌ مدیریت در این دو جامعه نیز متفاوت است و مراکز آموزشی مربوطه می‌بایست با توجه به نیاز جوامع، سرمایه‌های انسانی را تربیت و به سوی ساختار اقتصادی مربوطه هدایت نمایند. به‌طور طبیعی،مدیریت در این شرایط دو وظیفه اصلی را می‌بایست موردتوجه قرار دهد:اول، نحوه شکل‌گیری ارتباطات و پاسخگویی به این‌ پرسش است که آیا این ارتباطات به پویایی سیستم‌ کمک خواهند کرد یا موجب ایستایی نظام مدیریت‌ خواهند شد؛دوم،جستجوی پاسخ برای این پرسش‌ است که دانش‌محوری اقتصاد،چه نوع فناوری و چه‌ نوع ساختار سرمایه‌های انسانی را مخاطب قرار می‌دهد؟و سرانجام این‌که،آیا در عمل مدیریت برای‌ دستیابی به این فناوری با محدودیت روبرو است یا خیر؟و آیا سرمایه‌های انسانی موجود توان ایجاد تحول در نسل‌های جدید فناوری را دارند؟پاسخ به‌ این پرسش‌ها چندان ساده نیست و مدیریت‌ها در جوامع مختلف و در بنگاه‌های اقتصادی،برای یافتن‌ پاسخ‌های خود رویه‌های متفاوتی را انتخاب می‌کنند. مهاجرت کارشناسان از یکصد و پنجاه کشور جهان‌ گواهی است بر این ادعا که ارتباطات نتوانسته است‌ سازنده و رقابتی باشد و زمینه گسترش وحدت رویه را در جامعه فراهم آورد و موتور محرکه‌ای برای رشد اقتصادی بشمار آید. تجهیز سرمایه‌های انسانی به فناوری‌های نوین‌ ارتباطی-رایانه‌ها و اینترنت-زمینه جدیدی برای‌ تقویت ذهن،ایجاد چالش در محیط کار و تشویق به‌ بهره‌برداری از تجربیات حاکم در سایر جوامع است و این مهم در شرایطی مورد توجه کشورهای‌ در حال توسعه،از جمله ایران قرار گرفته است که تنها بیست درصد از مدیران میانی و کارشناسان لزوم‌ آمادگی برای تغییر ساختار سازمانی را پذیرفته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.