Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم (محرک نخستین) در اندیشه ارسطو

نویسنده: ؛

زمستان 1383 - شماره 1 (16 صفحه - از 33 تا 48)

کلیدواژه ها : حرکت ،نخستین ،محرک ،نامتحرک ،متحرک ،سپهر ،فکر

کلید واژه های ماشینی : محرک نامتحرک ،ارسطو ،محرک نخستین ،محرک نامتحرک نخستین ،نامتحرک ،متحرک ،وجود محرک نامتحرک ،ارتباط محرک‌های نامتحرک ،کثرت محرک‌های نخستین سخن ،سرمدی ،کثرت محرک‌های نخستین ،محرک نامتحرک اطلاق ،کون و فساد ،کثرت محرک‌های ،ارسطو از راه حرکت ،متحرک نخستین ،محرک نامتحرک نسبت ،محرک بودن ،محرک‌های نخستین سخن ،دومین ،حرکت سپهر ،حرکت نخستین ،علت فاعلی حرکت ،محرک بودن خدا ،سومین ،واژه نخستین ،ارتباط محرک‌های ،ارسطو در کتاب ،مبدأ حرکت‌های نخستین ،سپهرها نسبت

ارسطو از راه حرکت، وجود محرک نامتحرک نخستین را اثبات و نام«خدا»را بر آن اطلاق می‌کند. او ویژگی‌هایی چون محرک بودن از طریق معشوقیت، تعقل، علم، سرمدیت، فعلیت تام و کامل‌ترین موجود را در مورد خدا می‌پذیرد؛اما ارسطو در مورد وحدت یا کثرت محرک‌های نامتحرک در تردید به سر می‌برد و در نهایت بر اساس علم نجوم زمانش، 49 محرک نامتحرک را اثبات می‌کند و همه آن‌ها را «محرک‌های نامتحرک نخستین»می‌نامد؛اما گاه تنها در مورد یکی از این محرک‌هااز واژه«نخستین» استفاده می‌کند و دیگر محرک‌ها را دومین و سومین و...می‌نامد.موضوع اصلی این مقاله روشن ساختن معنای«نخستین»در این عبارت‌هاست.پس از نقد و بررسی برخی احتمالها و نظریات، پیشنهاد این نوشتار آن است که واژه نخستین به دو صورت و در نتیجه به دو معنا به کار رودبدون لحاظ ارتباط محرک‌های نامتحرک بر همه آن‌ها واژه نخستین اطلاق می‌شود و گاه برای بیان ارتباط آنها.درصورت اول، نخستین بودن همه محرک‌های نامتحرک از آن روست که همه آن‌ها مبدأ حرکت‌های نخستین در سپهرهای نخستین‌اند؛چرا که سپهرها و حرکت‌هایشان نسبت به موجودات زمینی و حرکت‌هایشان نخستین‌اند؛اما سپهرها نسبت به یکدیگر از لحاظ مکانی نخستین و دومین و سومین هستند و به این لحاظ مبدأ حرکت دومین و همین طور سایر مبدأهای حرکت سپهرهای بعدی، محرک‌های بعدی نامیده می‌شوند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.