Skip to main content
فهرست مقالات

انسان گرایی از دیدگاه فلاسفه تعلیم و تربیت

نویسنده: ؛

زمستان 1383 - شماره 1 (20 صفحه - از 97 تا 116)

کلیدواژه ها : پدیدارشناسی ،کارکردگرایی ،روان‌شناسی ،ساختارگرایی ،یادگیری ،انسان‌گرایی ،اگزیستانس ،اصالت وجود(اگزیستانیسالیسم)

کلید واژه های ماشینی : انسان‌گرایی ،تعلیم و تربیت ،وجودگرایی ،انسان‌گرایی در حوزه تعلیم ،هوسرل ،راجرز ،شاگرد ،فلسفی ،روان‌شناسی انسان‌گرایی ،تأکید بر اصالت وجود ،اصالت وجود ،تأکید ،شولتز ،انسان‌گرایی با تأکید ،دیدگاه انسان‌گرایی ،باب تعلیم و تربیت ،آدمی تأکید ،تأکید بر اصالت ،معلم و شاگرد ،مکتب فلسفی ،کلیت آدمی ،تسهیل یادگیری ،مدار توجه ،مطالعه کلیت آدمی ،شکر کن ،باب تعلیم ،عقیده راجرز ،انسان و مسایل ،قرار داده

این مقاله به بحث در باب انسان‌گرایی در حوزه تعلیم و تربیت می‌پردازد.کوشش شده است که در این باب، به بنیادهای فلسفی این تفکر و سرآغاز پیدایش آن پرداخته شود؛گو این که هیچ اندیشه‌ای بی‌مدد فلسفه نمی‌توان نضج بگیرد و تکوین یابد.در این مقاله، ابتداپدیدارشناسیمورد بررسی قرار می‌گیرد.این تفکر با تأکید بر این مطلب که در شناخت از جهان و پدیده‌ها باید به دنیای پدیداری و ادراکی هر فرد پرداخت، سرآغاز اندیشه برای آدمی را به میان کشیده است.از آن پس بهوجودگراییمی‌پردازد که با تأکید بر اصالت وجود و تقدم آن بر ماهیت، درواقع اهمیت آدمی را-به عنوان موجودی تأثیرگذار که خود می‌تواند سازنده خود باشد-در مدار توجهات انسان معاصر قرار داده است.این دو تفکر به عنوان بنیآن‌های فلسفی به ایجاد نیروی سوم یاانسان‌گراییبه معنای خاص انجامیده که بر مطالعه کلیت آدمی تأکید می‌کند و بر جنبه‌های پدیداری و وجودی او صحه می‌گذارد.مقاله حاضر، جستاری است در باب تعلیم و تربیت انسان‌گرایانه، که رهرو و اندیشمندی پر استقامت را می‌طلبد.همه تلاش این بررسی، ارائه کلیتی به نامانسان‌گراییاست؛به گونه‌ای که تمام لایه‌های تشکیل‌دهنده آن-به‌رغم تفاوت‌ها-به گونه‌ای منطقی فراهم آمده باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.