Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد نقادانه در چگونگی شناخت خدای متعال

نویسنده: ؛

پاییز 1384 - شماره 3 (18 صفحه - از 121 تا 138)

کلیدواژه ها : برهان ،ذاتی ،عرضی ،علم حضوری ،علم حصولی ،کلیات خمس ،محمول بالضمیمه ،علم استدلالی و اکتسابی ،علم شهودی و افاضی

کلید واژه های ماشینی : خدای متعال ،شناخت خدا ،شهودی ،حصولی ،شناخت شهودی ،خدای متعال به نحو ،حضوری به وجود معلوم ،خدا به نحو علم ،علم حصولی ،وحدت وجود ،شناخت حضوری به خدا ،شناخت خدا به نحو ،علم حضوری ،متعال ،انتزاع ،نحو علم حضوری ،شی‌ء ،علم حضوری شناخت ،اثبات خدا ،نحو شهودی ،مورد خدای متعال ،حضوری به خدا ،قسم حصولی و حضوری ،امکان شناخت ،ممکن ،نحو علم ،امکان شناخت حضوری ،مفهوم خدا ،شناخت حصولی ،شناخت حضوری

علم بر دو قسم حصولی و حضوری است.قوام علم حصولی به حضور مفاهیم است و علم حضوری به وجود معلوم.شناختی که انسان می‌تواند به خدای متعال پیدا کند تنها از نوع اول است و معرفت به خدا از نوع دوم غیر ممکن است.علم هر چند از جهت سبب و چگونگی به وجود آمدن، به دو دسته اکتسابی و شهودی انقسام پیدا می‌کند و اشخاص مهذب با پالایش روح از غبار معصیت می‌توانند به نحو شهودی به باور در مورد خدا برسند.اما این بدان معنا نیست که علم آن‌ها در این قالب از نوع حضوری است بلکه شناخت شهودی از جهت حصولی بودن فرقی با شناخت اکتسابی ندارد اگر چه از جهات دیگر میان این دو دسته علم اختلافات و تمایزاتی وجود دارد.تنها در صورتی می‌توان باور داشت به اینکه خدای متعال را می‌توان با علم حضوری شناخت که معتقد به وحدت شخصی میان خالق و مخلوق شویم.اگر کسی منکر این مبنا باشد، چنان که عقل و شرع وحدت شخصی را منکر بوده و هر کسی به معلومات فطری و باورهای اولیه عقلی خود نیز رجوع کند سستی و بی‌اساسی این مبنا را در می‌یابد، در این صورت نمی‌تواند بپذیرد که به خدای متعال به نحو علم حضوری می‌توان شناخت پیدا کرد.بنا بر این چون مبنای وحدت شخصی میان خدا و مخلوقات با موازین عقلی و شرعی سازگاری ندارد لذا تنها از طریق علم حصولی خداوند قابل معرفت می‌باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.