Skip to main content
فهرست مقالات

حب الهی و آثار آن از نگاه فلسفه و دین

نویسنده: ؛

پاییز 1384 - شماره 3 (18 صفحه - از 189 تا 206)

کلیدواژه ها : اخلاق ،حکمت عملی ،توبه ،حکمت نظری ،حب الهی ،فضائل ،کر ،انس ،رضای الهی ،عبد خدای متعال

کلید واژه های ماشینی : رابطه انسان با خدا ،حب الهی ،الهی ،دوستی ،دوستی خداوند متعال نسبت ،محبت الهی ،محبوب ،خدا محبت الهی ،خداوند ،خدای متعال ،خداوند متعال ،بندگان ،دوستی با خدا ،محبت و دوستی ،نسبت به بندگان ،حب ذات ،اسباب محبت ،رابطه انسان ،معرفت خدا ،متعال ،دوست می‌دارد ،بحث محبت الهی ،غیر خدا ،مورد خدای متعال ،حب و دوستی ،دوستان خدا ،محبوب انسان ،بندگان الهی ،رسول خدا ،دوست الهی

حکما و فلاسفه، حکمت را که همان دانش بشری است به دو دسته اصلی تقسیم نموده‌اند:حکمت نظریوحکمت عملی.حکمت نظری عبارت است از علم به حقایق اشیا و موجودات عالم هستی به قدر طاقت بشری و خود دارای بخش‌های مختلفی است.مانند طبیعیات، ریاضیات، فلسفه الهی، و یا فلسفه ما بعد الطبیعه.اما حکمت عملی دارای سه بخش عمده است، حکمت عملی شامل:اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مدن.اخلاق در یک اصطلاح مجموعه فضایل و رذایل است و خود دارای بخش‌های زیادی است از جمله آن‌ها اخلاق فردی است مانند رابطه انسان با خدای متعال از قبیل توکل، امان، تقوا، صبر و شکر.از آن جمله می‌توان حب الهی را که از مسایل مهم اخلاق است مورد توجه قرار داد.این صفت محصولی از صفات دیگر است که قبل از آن وجود دارد، مانند زهد، توبه، ذکر و غیره و نیز اساس و زیر بنای صفات دیگری برای انسان است، مانند شوق، انس، رضای الهی و غیره.هر مقامی که قبل از آن وجود داشته باشد مقدمه و زمینه ساز محبت است اخلاق اسلامی به رابطه انسان با خدا و رابطه انسان با خود و رابطه انسان با دیگران تحقق پیدا می‌کند و در رابطه انسان با خدا محبت الهی از بالاترین اهمیت برخوردار است زیرا هر مقامی که بعد از آن است نتیجه و ثمره محبت است.این محبت دو مرحله دارد:اول محبت عبد به خدای متعال و دوم محبت و دوستی خداوند متعال نسبت به بندگان خودش می‌باشد، و هر دو مرحله در قرآن و روایات شیعه تصریح شده‌اند که لازم است هر دو مرحله مورد بحث قرار گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.