Skip to main content
فهرست مقالات

نسخ از منظور روض الجنان

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 174 تا 185)

کلید واژه های ماشینی : نسخ، قرآن، حکم، منسوخ، بداء، تلاوت، آیات ناسخ، نسخ تلاوت و نسخ حکم، رخداد نسخ در آیات قرآن، رخداد نسخ، نظریه، نویسنده روض الجنان تعاریف، روض الجنان تعاریف مشهور نسخ، ناسازگاری، روض الجنان شرایط نسخ، اخبار، نسخ آیه، باور ابوالفتوح رخداد نسخ، گزارش‌گر نظریه مخالفان و موافقان، روض الجنان و روح الجنان، باور ابوالفتوح نسخ آیه، شرایط نسخ، ابوالفتوح رخداد نسخ در آیات، نسخ در قرآن، ابوالفتوح رازی، قرآن‌پژوهان، گونه‌های نسخ، باور ابوالفتوح رابطه نسخ زمانی، مخالف، روض الجنان نسخ

خلاصه ماشینی: "نویسنده روض الجنان این تعاریف را برنمی‌تابد و نسخ را ازله مثل حکم می‌نامد: "ازالت مثل حکم ثابت باشد به دلیل شرعی در مستقبل بر وجهی که اگر آن دلیل نبودی‌ ثابت بودی به نص اول با تراخیش از او"3 ابوالفتوح با این تعریف از نسخ خود را رودرروی دو نحله شناخته شده و معروف قرار می‌ دهد:نحله‌ای که نسخ را"بیان پایان حکم شرعی‌"می‌خواند و نحله‌ای که نسخ را"خطابی‌ برای رفع حکم... در تفسیر آیه "و اذا بدلنا آیة مکان آیة" می‌نویسد: «چون ما بدل کنیم آیتی به آیتی،یعنی آیتی منسوخ کنیم به آیتی دیگر،اما قرائة او حکما،اما از روی قراءت یا از روی حکم یا هر دو وجه»18 این سخن ابوالفتوح نشان می‌دهد دلیل رخداد این سه قسم نسخ در قرآن تنها روایات‌ نیست بلکه آیات نیز از رخداد این سه قسم نسخ حکایت دارد بنابراین وقتی نویسنده روض‌ الجان مستندات روایی دو نوع از سه‌گونه را از اخبار آحاد معرفی می‌کند و خبر واحد را مفید علم نمی‌بیند،خود را مخالف با دو نوع نسخ نشان نمی‌دهد چه این که اگر روایات نامفید است‌ آیه بر رخداد سه قسم دلالت می‌کند. در نقد نظریه‌ای که آیه ارث را ناسخ آیه وصیت می‌خواند از سازگاری دو حکم در بررسی آن نظریه بهره می‌برد: «ما بیان کردیم که آیت ارث محکم است و منسوخ نیست و جمع از میان این آیت و آیت مواریث ممکن است و عمل کردن به هر دو."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.