Skip to main content
فهرست مقالات

تک نگاری های قرآن: اهداف تربیتی در قصه های قرآن

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 198 تا 221)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،اهداف تربیتی در قصه‌های قرآن ،تربیتی ،داستان‌های ،پیام ،پیامبران ،تبلیغ ،انبیاء ،دین ،خداوند ،اهداف ،قالب ،شعراء ،مخاطبان ،دعوت ،ابراهیم ،فهم ،آیات قرآن ،الکتاب ،یوسف ،قالب داستانی ،داستان‌های قرآن ،اهداف اخلاقی ،رفتار ،مفاهیم ،انسان ،لقد ،بیان ،انا ،قالب‌های قصص قرآنی

خلاصه ماشینی:

"قرآن کریم،پیامبران الهی را بطور اعم و پیامبر اسلام(ص)و نیز حضرت ابراهیم(ع)را بطور اخص،الگوهای کامل انسانی به‌ منظور جهت گرفتن دیگران،معرفی می‌نماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجو الله و الیوم الآخر» . برخی از گوهرها و پیام‌های بنیادین در تبلیغ سفراء الهی که در ضمن‌ قصص قرآنی قابل استناد است،به ترتیب زیر می‌باشد: الف)دعوت به آزادی هدفمند: «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون» . 87 «یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد و کلوا و اشربوا و لا تسرفوا» 88 «قل أمر ربی بالقسط و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد و ادعوده مخلصین له الدین» 89 «فما علی الرسول الا البلاغ المبین» 90 هـ)استفاده از روش مستندنمایی و متقاعدسازی قرآن در بیانات خویش،هم خود را کتاب محکم و استوار و مستند معرفی می‌کند و هم از مخاطبان می‌خواهد که مطالب خویش را به دلیل و برهان مستند نمایند،تا پذیرفته شود. 97 (در این آیه پس از اینکه اظهارات کفرآلود مشرکان درباره ملائکه و خلقت آنها را نقل‌ می‌کند،می‌گوید که اگر بر ادعاهای خویش دلیلی آشکار دارید و راست می‌گویید،سند خویش را ارائه کنید!!) ز)استفاده از روش مناظره(مجادله) علامه طباطبایی ذیل آیه شریفه «ادع الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن» 98می‌گوید: «جدال عبارت است از دلیلی که صرفا برای منصرف نمودن خصم از آنچه که بر سر آن با ما نزاع می‌کند،به کار رود،بدون آنکه خاصیت روشنگری حق را داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.