Skip to main content
فهرست مقالات

امکان، معنا و سازواری در اخلاق و تربیت اسلامی

نویسنده:

(38 صفحه - از 19 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق ،تربیت ،اسلامی ،اخلاق و تربیت اسلامی ،دینی ،معنا ،تربیت اسلامی ،اخلاق اسلامی ،تلقین ،عقل ،علم ،پیش‌فرض‌های ،ارزش‌های اخلاقی فرعی ،سخن ،نظام اخلاق اسلامی ،نظام اخلاق ،ماهیت ،تربیت دینی ،عینی ،مفاهیم ،روش ،قلمرو اخلاق ،سازواری اخلاق و تربیت اسلامی ،ساختار منطقی ،مخدوم ،سخن گفتن از اخلاق اسلامی ،شواهد ،اخلاقیات مخدوم ،میان ارزش‌های اخلاقی فرعی ،ارزش‌های فرعی

خلاصه ماشینی:

"سخن گفتن از«تربیت اسلامی»این مفهوم را القا می‌کند که«علم تربیتی از نوع اسلامی»وجود دارد؛در حالی که اگر چیزی علم باشد، باید ماهیت مستقل منطقی و روش شناختی خود را داشته باشد که در این صورت، منتسب کردن آن به چیزی بیرون از آن به منزله انکار استقلال آن است. علمی که با تکیه بر این جهان‌بینی تحقق یابد، علمی با روش استدلال عقلی برای تعریف و شناخت ماهیت اشیاء خواهد بود؛نه علمی با روش مشاهده و تجربه؛که نمونه مجسم چنین علمی، علم ارسطویی بود؛«فاستر» عقیده دارد که دیدگاه یهودی-مسیحی، تصویری مختارانه از خدا به دست داد که طبق آن جهان به صورتی تعین یافته و ضروری از عقل خدا صادر نشده، بلکه با توجه به اختیار خداوند، می‌تواند به دور از قالبی معین و از پیش تعیین شده، در تغییر و تغیر (*) retsoF. به این ترتیب، در بعد تئوریکی علم، به نحو معناداری می‌توان از«علم دینی» سخن گفت؛مشتمل بر مصادیقی همچون روان‌شناسی اسلامی یا تربیت اسلامی، که ساختار منطقی علم و روش تجربی آن، مانعی برای معنادار بودن این‌گونه تعابیر ایجاد نمی‌کند. 3. 1-تردید در سازواری«تربیت اسلامی»«هرست»در ادامه بحث خود در باب بی‌معنایی تعابیری حاکی از«علم تربیت دینی» اشاره می‌کند که اگر کسی«تربیت دینی»را نه در مفهوم گسترده‌ای در حد یک علم تربیت، بلکه به مفهومی محدودتر، یعنی ناظر به مجموعه اقدام‌های تربیتی بداند که در محیطهای مذهبی در مورد نسل جدید انجام می‌شود، ممکن است نتیجه بگیرد که در این حد می‌توان از«تربیت دینی»سخن گفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.