Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت اسلامی: (بررسی و ارزیابی کنفرانس های بین المللی تعلیم و تربیت مسلمان 1989- 1977)

مترجم:

نویسنده:

(28 صفحه - از 77 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، اسلامی، تعلیم و تربیت مسلمانان، کنفرانس جهانی تعلیم و تربیت، دانش، تعلیم و تربیت اسلامی، طراحی برنامه درسی، قرآن و سنت، ایمان، اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"سؤال‌هایی که کنفرانس اول سعی کرد پاسخی برای آن پیدا کند، عبارتند از: (*)atibaRاگر سکولاریزه شدن تعلیم و تربیت یکی از علت‌های فقدان ایمان و خلق تردیدهایی در اذهان نسل‌های موجود و آینده است، چگونه می‌توانیم به عنوان مسلمانان، نسل‌های حاضر و آینده خود را از این تردید و بی‌ایمانی نجات دهیم؟اگر برای مفاهیم سکولاریستی که در همه رشته‌های معرفت و دانش ریشه دوانده است، مفاهیم جایگزین که برگرفته از ایمان به خدا و روح انسانی و ایمان به ارزش‌های مطلق است انتخاب نکرده باشیم، ایمانی که ما را به جستجوی اصول تربیتی به دست آمده از قرآن و سنت هدایت کند، کدام است؟آیا برای تغییر مفاهیم سکولاریستی از طریق جایگزین کردن مفاهیم مذهبی و دینی، باید تمام سیستم تربیتی را بررسی نماییم و مفاهیم مربوط به دانش و معرفت را تغییر دهیم؛یا این که باید به تعریف و سازماندهی دوباره برنامه درسی اقدام نماییم و متون جدیدی را که از مفاهیم جدید برخوردار هستند، آموزش دهیم؟برای ایجاد تغییرات و اصلاحات در تعلیم و تربیت غیررسمی، در زمانی که وسایل ارتباط جمعی در فرآیند سکولاریزه شدن اذهان کودکان و جوانانمان مؤثرند چه گام‌هایی باید برداشته شود؟دومین کنفرانس جهانی تعلیم و تربیت مسلمانان، به بحث و بررسی طراحی برنامه درسی‌ (gningiseD mulucirrC) پرداخته است. آن‌چه در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد، وجود یک برنامه و طرح عملی بر آماده شدن جهت:برقراری ارتباط مشخص میان فلسفه تعلیم و تربیت مذهبی و برنامه‌ریزی آموزشی و پرهیز از اقدامات موازی و تکراری و نیز مشخص کردن دیدگاه‌های اساسی طراحی برنامه درسی مبتنی بر ایمان و آموزه‌های ایمانی (mulucirruc no desab htiaF) و تحقق و اجرای آن در عمل، برای کشورهای اسلامی‌و مسلمانانی که در کشورهایی غیر اسلامی زندگی می‌کنند، است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.