Skip to main content
فهرست مقالات

روش های استنباط آداب تعلیم و تربیت

نویسنده:

(14 صفحه - از 141 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : استنباط آداب تعلیم و تربیت ،تربیت ،تعلم ،متعلم ،استنباط ،علم ،فقهی ،دینی ،تعلیم و تعلم ،آداب تعلیم و تعلم ،قاعده ،معلم ،ادب ،حکم ،آداب معلم و متعلم نسبت ،نظام ،آداب متعلم ،اجتماعی ،ادب معلم نسبت به متعلم ،انتظام امور اجتماعی ،رفتارها ،نکته ،تقسیم ،معلم و متعلم ،مصداق ،آداب متعلم نسبت ،قاعده ملازمه ،حکم عقلی ،آداب خاص متعلم ،جلسه درس

خلاصه ماشینی:

"اگر از این منظر که وظیفه خطیر حوزه‌های دینی، کشف دیدگاه‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای فکری جوامع است، بنگریم و با اذعان به این نکته که هرگونه برنامه‌ریزی و فعالیت تربیتی در جامعه اسلامی باید با در نظر گرفتن پشتوانه‌های نظری متقن و مدلل ارزشی، اعتقادی و علمی صورت گرفته باشد، جای هیچ‌گونه تردیدی باقی نمی‌ماند که از مهم‌ترین مباحثی که لازم است در حوزه‌های علمیه-به‌طور جدی مورد بحث و بررسی کارشناسانه-به شیوه فقهی و با متدلوژی رایج استنباطی حوزه- قرار گیرد، مباحث مرتبط با تعلیم و تربیت اسلامی است. ممکن است گفته شود آیا مبنای این تقسیمات، روایات است و جستجوی در روایات چنین تقسیماتی را به ما نشان می‌دهد، یا این نوع تقسیم و تنظیم، قالبی است که بر روایات تحمیل می‌شود؟در نظام تربیتی نیز مانند این پرسش مطرح است و چند احتمال در مورد آن وجود دارد:یک احتمال این است که در خود متون دینی ما، نظام تربیتی بالفعل موجود است و احتمال دیگر این است که در متون دینی، نظام بالفعلی موجود نیست، ولی عناصری که در نظام‌سازی به آن‌ها نیاز داریم، بالقوه موجود وقابل استخراج و استنباط از این متون است. »در جایی دیگر نیز به هنگام بحث از تواضع و عدم فخرفروشی عالم نسبت به متعلم، و پس از ذکر روایات مطلق تواضع می‌فرماید:هذا التواضع لمطلق الناس فکیف لهولاء الذین هم معه کالاولاد 7 یعنی:«این حکم مورد تواضع برای همه مردم است و قطعا برای کسانی که نسبت آن‌ها به مردم مانند نسبت پدر به فرزندان خود است، اولی و برتر است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.