Skip to main content
فهرست مقالات

آیا تصویر کتاب، تصویر ذهنی کودک را خراب می کند؟/ گزارش سی و ششمین نشست نقد آثار تصویری

گزارشگر:

مصاحبه شونده:

(15 صفحه - از 36 تا 50)

خلاصه ماشینی:

"برای 4 تا 6 ساله‌ها یک مقدار کم‌تر می‌شود، ولی باز هم باید براساس متن باشد شهبازی: در کار برای گروه پیش‌دبستانی، این‌که تمام جزئیات در تصویر وجود داشته باشد،جزء چیزهایی‌ بوده که من به این نتیجه‌ رسیده‌ام که از الزامات کارم است. بارها در برخورد و کار با کودکان‌ پیش‌دبستانی،می‌دیدم که وقتی‌ تصویر یک آدم را می‌دیدند که‌ مثلا دستش ساده شده بود و حالت‌ عادی نداشت،می‌گفتند پس‌ دستش چه شده؟بچه‌های سه تا چهار ساله،مخصوصا چنین‌ واکنشی نشان می‌دادند نمی‌شود و می‌گویند چون کتاب‌های نوجوانان، قطرش و متنش بیشتر است،بهتر است جایزه را به این کتاب‌ها بدهیم. این کاری است که متأسفانه حتی با تصاویر خود من هم شده؛یعنی ناشری مثلا بیست سال پیش با من کار کرده و چند تا کتاب‌ از من گرفته چون کتاب‌های تمرین بوده، بنابراین از نظر تصویر مثلا نود تا تصویر مجموعا در آن‌ها بوده. بنابراین،می‌بینیم که کیفیت این کتاب‌ها،چه از نظر متن و چه از نظر تصویرسازی، چندان مطلوب نیست محمدی:می‌خواهم بگویم و این اطمینان را بدهم به همهء کسانی که در تصویرگری و در صنعت نشر هستند که اگر کسی راهش را درست انتخاب کند،تحت هیچ شرایطی شکست نمی‌خورد فهرست کتاب‌های ناشرهای بزرگ،مثل کانون‌ که آدم نگاه می‌کند و این‌همه جایزه برای‌ کتاب‌های داستانی‌اش گرفته و تصویرگرهایش‌ کارهای بسیار برجسته‌ای کرده‌اند،یکی دو مورد از همین کتاب‌های تمرین دیدم که خیلی‌خیلی‌ پیش پا افتاده بود و اصلا به آن نپرداخته بودند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.