Skip to main content
فهرست مقالات

کودکان و شعر (بخش اول)

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 120 تا 125)

کلید واژه های ماشینی : شعر، کودکان، قافیه، آواهای، وزن، شاعر، واژه‌های، زبان، شعرهای کودکان، ضرباهنگ

خلاصه ماشینی: "ازاین‌رو با وجود فدا شدن ماهیت بسیاری از شعرهای موجود در این مقاله، به ترجمهء آن دست زدم و گاه از مشورت و همکاری دوست منتقد و صاحب ذوق کتاب ماه کودک و نوجوان، آقای جمال الدین اکرمی بهره جستم و گاه برخی از ترانه-متل‌های ایرانی را جایگزین اصل شعرها کردم‌ به آن امید که مضمون‌ها و ویژگی‌های شعری در برگردان آن‌ها رعایت شده باشد. شعر برجسته‌ترین عنصر زبانی در شناخت واج‌ها،بخش کردن واژه‌ها و بازی‌ با آواهاست کودکان از راه شعر می‌آموزند که آواها را از یکدیگر تشخیص دهند،بخش‌های یک واژه را بشنوند و میان آواهایی که می‌شنوند و واژه‌هایی که‌ می‌بینند،رابطه برقرار کنند زبان شعر،زبان الگو، قابل پیش‌بینی و تکرارشدنی است. بررسی‌های برکمن‌ (Birkman) در سال 1973،نشان می‌دهد که‌ خواندن شعرهای آزاد و بی‌قافیه،توجه کودکان را به‌ این نوع شعر نیز افزایش می‌دهند و آنان را به شعر آزاد علاقه‌مند می‌سازد. » برآیند طرح گزینش آموزگاران،در مؤسسه ملی‌ خواندن (IRA) ،نشان می‌دهد که آموزگاران بیشتر آن دسته از کتاب‌های شعری را برای کلاس‌های‌ درس خود انتخاب می‌کنند که بازتاب فرهنگ‌های‌ چندملیتی است؛شعرهایی که از زبانی زیبا برخوردار است و به گسترش مفاهیم ذهنی کودکان یاری‌ می‌رساند. هرچند این ویژگی در ترجمه قابل‌ بازیابی نیست،در شعری چون«پریا»(از احمد شاملو)،این ویژگی‌ها را می‌توان دریافت: پریای نازنین چتونه زار می‌زنین؟ چیه این های‌های تون گریه‌تون،وای‌وای تون پژوهشگران،چنین برداشت کرده‌اند که کودکان، کاربرد صنایع بدیعی و تمثیلی‌ را چندان در شعر نمی‌پسندند و شعرهای انتزاعی را که برای آن‌ها درک‌شدنی نیست،دوست ندارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.