Skip to main content
فهرست مقالات

بچه های کوچک، پرسشهای بزرگ

مصاحبه شونده:

گزارشگر:

(9 صفحه - از 26 تا 34)

خلاصه ماشینی:

"حالا این چه‌جور دیدگاهی راجع به زمان‌ است؟دیدگاه«نیوتنی»است؟دیدگاه«انیشتینی» چه می‌شود که در آن نسبیت وجود دارد؟در نقد آقای هجری اشاره شد که معلم چرا موضع نیوتنی‌ می‌گیرد و آیا بچه بهتر از او نفهمیده که مثلا هر چیزی می‌تواند زمانی داشته باشد متفاوت با زمان‌ چیز دیگر؟ بله،می‌تواند این‌طوری باشد،اما در این‌ داستان‌ها اصلا منظور این نیست که کدام یکی از این بیان‌ها حقیقت است. در طبقه‌بندی«دیویی»، از شمارهء 100 تا 199 شماره‌هایی است که به آثار فلسفی اطلاق می‌شود و ما ادبیات داستانی فلسفی را سال‌هاست در کتابخانه‌های کودک و نوجوان داریم؛ چه در قالب آثار تألیفی و چه در قالب آثار ترجمه،در بحثی که شما داشتید،من احساس کردم با ابزاری که‌ خاص فلسفه و خاص روان‌شناسی است،خواستید این‌ها را متصل کنید به داستان‌های فلسفی درحالی‌که وقتی از آثار ادبی‌ صحبت می‌کنیم،این‌ها خودشان ابزار خاص خودشان را دارند،مثلا شما از گفت‌وگو نام بردید در فلسفه،گفت‌وگو اگر بخواهد وارد حیطهء ادبیات شود،به‌ شکلی که در فلسفه هست،رخ نمی‌دهد و با تکنیک‌هایی مثل عدم قطعیت، ابهام،سفیدنویسی و خیلی شگردهای دیگر در آثار داستانی لحاظ می‌شود. باقری:اگر شما بگویید فلسفه برای کودکان‌ یک امر بدیهی و روشن است و نیازی به این همه‌ بحث و گفت‌وگو ندارد،پس باید به آن مباحثی که‌ گفتم،جواب بدهید؛مثل بحث‌های پیاژه. وقتی می‌گوییم این اثر را پنهان کنیم،هنوز معلوم نیست راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم،ولی اگر این بحث را مطرح کردید که انگیزهء نویسنده خیلی خوب است و می‌خواهد به‌ شما بگوید که آیا جهان با طبیعت یکی است،خیلی هم سؤال مهمی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.