Skip to main content
فهرست مقالات

حضور عناصر بومی در تصویر گری

نویسنده:

(5 صفحه - از 78 تا 82)

کلید واژه های ماشینی : تصویرگری، بومی، عناصر بومی در تصویر گری، تصویرگری کتاب، کتاب، کودکان، حضور عناصر بومی در تصویر، تصویرگری کتاب‌های کودکان، هنر، ایران

خلاصه ماشینی:

"در ساختار نهادهای بیرونی عناصر بومی، می‌توان به ویژگی‌های زیر اشاره کرد: -توجه به نقش مایه‌ها و عناصر تصویری کهن -طرح ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی‌ (اقلیمی) -پرداختن به معماری و فضاسازی بومی -طرح ویژگی‌های بومی در چهره‌پردازی، شخصیت‌سازی،آرایه‌ها و پوشش‌ها در ساختار نمادهای درونی عناصر بومی،از ویژگی‌هایی گفت‌وگو می‌شود که به حل و هوای‌ تصویر،زاویه دید تصویرگر و تفکر و نگرش‌های‌ بومی آن بازمی‌گردد. عناصر بیرونی الف:طرح ویژگی‌های کهن الگویی در نهادهای تصویری توجه به نگارگری و عناصر دیداری آن، دیرپاترین نشانه‌های گرایش ایراین در تصویرگری‌ است. هنر نگارگری که در میانه‌های دوران مکتب‌ قاجار،جای خود را به نقاشی‌های چاپ سنگی، نقاشی قهوه‌خانه‌ای،نقاشی پشت شیشه‌ای،و نقاشی‌های تابلویی سپرده بود،در دوران نوزایی،در نگاره‌های هنرمندانی چون استاد حسین بهزاد و محمود قرشچیان،به صورت نقاشی‌های مستقل و نه تصویرگری و کتاب‌نگاری،راه خود را دنبال کرد و در تصویرگری کتاب‌های کودکان نیز با تلاش‌ هنرمندانی چون محمد تجویدی،نور الدین‌ زرین کلک و علی اکبر صادقی،جایگاه ویژه‌ای یافت. محمد تجویدی،از نخستین تصویرگرانی است‌ که با بهره‌جویی از ویژگی‌های هنر نگارگری،به‌ فراهم‌سازی تصویر برای کودکان پرداخت و در تصویرگری کتاب‌هایی چون خیر و شر،بچه آدم و حق و ناحق(انتشارات اشرفی،دهه 40)،هرچند نه‌ خیلی هنرمندانه،به این ویژگی روی آورد. این‌ ویژگی در تصویرهای نقش برجستهء کتاب پرنده و سنگ،با تصویرگری علی اصغرزاده،با توجه به‌ دیوار نگاره‌های کهن صورت گرفته است. د. طرح ویژگی‌های بومی در چهره‌پردازی، شخصیت‌سازی،آرایه‌ها و پوشش‌ها این ویژگی را نیز بیشتر می‌توان در آثار تصویرگرانی جست‌وجو کرد که به معماری و فضاسازی‌های بومی توجه نشان داده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.