خلاصه ماشینی:
"در جستوجوی معنای مطالعه مطالعهای در مطالعه(1) نگار پدرام تعریف،تأثیر و ابزار مطالعه در تقویم جشنها و جشنوارههای کتاب کودک و نوجوان در نیمهء دوم سال،با این عنوانها برخورد کنیم:کتابها مهرگان،هفتهء کتاب، جشنوارهء کتابهای آموزشی(رشد)،دو سالانههای کتاب و مطبوعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،کتاب سال جمهوری اسلامی،کتاب سال مجلههای سلام بچهها و پوپک.
در این چند سال،آمار مطالعه تغییری نکرده است و هنوز وقتی این عددها در روزنامهها و تلویزیون اعلام میشود،همهء آنهایی که معتقدند مطالعه کار خوب و لازمی است، چهرههاشان شبیه آدمهای ناراحت میشود و چند دقیقه و ساعتی با اطرافیان دربارهء اطلاعاتی که «خوانده»یا«شنیدهاند»،بحث میکنند و راه حل آن را بهبود وضعیت نشر و تشویق مردم به مطالعه میدانند و راهکارهایی هم ارائه میدهند، اما بعد از آن،هر کدام دوباره به کار قبلی خود مشغول میشوند،بدون آنکه راهکاری عملی یافته باشند.
زرافشان،مدیر کل دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی،مفهوم عام مطالعه را تأمل و دقت در محیط اطراف و یاد گرفتن از آن میداند و میگوید:«پس از پیدایش خط،معنای خاص مطالعه شکل گرفته و مطالعه به معنای خواندن تعبیر شده است و از زمانی که صنعت چاپ به وجود آمده،مطالعه را خواندن متن مکتوب چاپی معرفی میکنند و وقتی تعداد صفحات این متن مکتوب از حد معینی تجاوز کند،آن متن،کتاب نامیده میشود.
» وی توسعهء کتابخانههای مدارس،افزایش سرانهء کتاب به دانشآموزان و برگزاری جشنوارههای آموزشی را از مهمترین کارهای انجام شده برای گسترش مطالعه،توسط وزارت آموزش و پرورش میداند و دربارهء عادت مطالعه میگوید:«عادت مطالعه به عوامل اجتماعی و فرهنگی هر جامعه بستگی دارد."