Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی: پس باران به تخیل والای من بارید: یادداشتی بر نقش متن در آثار ترسناک و رابطه اش با تخیل

نویسنده:

(2 صفحه - از 34 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : ترس، تخیل، خیال، تصویر، نقش متن در آثار ترسناک، دنیای خیال دنیای غیر متنی، یادداشتی بر نقش متن، شر، داستان، شمایل، سندباد، جهنم، شمایل موجودی ترسناک، فردیت و تصویر ترس، خیال‌پردازی‌های سندباد در داستان، واقعیت، باران به تخیل، نقش میانجی دنیای تخیل، غیر مکتوب بودن داستان‌هاشان، واقع، وضوح، موجودات ترسناک، خیال‌پردازی‌های مکتوب انسانی، نزدیکی موجب دهشت ازلی انسان، شمایل‌های شر به انسان، خیال‌پردازی‌های، ترس‌های انسانی، دنیای واقع راه پیدا، دنیای تخیل و واقعیت، شمایلی انسانی پیدا

خلاصه ماشینی: "این موجودات به محض تصویر شدن(مثلا وقتی با کلمات مری شلی تصویر می‌شوند یا در تصاویر فورد کاپولا در فیلم دراکولای برام استوکر)، ترسی را که در ذهن ایجاد کرده‌اند،به ترسی عینی‌ واگذار می‌کنند که در عین قابل مشاهده بودن، دیگر همان تأثیر عمیقی را که خیالات بی‌شکل‌ می‌گذارند،ندارند. درواقع کلمات غبار ناواضحی از ترس‌های نهاد را عرضه می‌کنند،اما همین ترس در سطح تصویر، دچار وضوح مخلی می‌شود که دیگر آن‌قدر غریبه‌ نیست که در قالب کلمه بوده و در سطحی واضح‌تر، وقتی فیلمی از چیز ترسناک ساخته می‌شود،همه‌ رازها و رمزهای موجود ترسناک از بین می‌رود و به‌ راحتی قابلیت«این همانی»با آدم‌ها و شرایط پیرامونی را می‌یابد. در این صورت،هرچه‌قدر تصویر ترس به سمت وضوح میل می‌کند،از درجه‌ ایجاد ترس در ذهن کاسته می‌شود: فردیت و تصویر ترس «رسیدن به فردیت از راه ترس‌های انسانی، مسیری است که صعوبت آن موجب پدید آمدن‌ شرواره‌ها و موجودات شر شده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.