Skip to main content
فهرست مقالات

زنان و تصویر گری/ گزارش سی و نهمین نشست نقد آثار تصویری کودک و نوجوان

گزارشگر:

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 82 تا 93)

خلاصه ماشینی:

"گاهی به نظر می‌آید که شاید بیشتر این‌ نقاش‌های نوگرای جوان،از فرشید مثقالی تأثیر پذیرفته‌اند،ولی وقتی کلاه‌مان را قاضی می‌کنیم، می‌بینیم که کار تصویرگران امروزی ما در شعبه‌های‌ مختلف گسترش پیدا کرده و خیلی متنوع است و از این تنوع،خیلی چیزها بیرون خواهد آمد. این یک سوال جدی است:چر در عرصهء هنر و فرهنگ،زن‌ها دارند می‌روند جلو؟ حجوانی:من از صحبت‌های خانم بیژنی و خانم‌ حدادی گرچه بعضا احساساتی بود و اختصاص به‌ حوزه تصویرگری نداشت و هم‌چنین صحبت‌های‌ استادمان آقای کلانتری،تعدادی سرفصل پژوهشی‌ درآوردم که توصیه می‌کنم دوستانی که می‌خواهند کار پژوهشی بکنند،پی‌گیری کنند. این سرنخ‌های پژوهشی این‌ است:آمار چه می‌گوید؟زنان چه جوایزی برده‌اند و چرا این جایزه‌ها به آن‌ها داده شده؟ چه زنانی دیگر تصویرگری نمی‌کنند؟چرا؟ میزان تأثیر جنسیت زنان در آثار و تصویرگری آنان؟ ویژگی‌های مشترک تصویرهای زنان تصویرگر؟زنان‌ تصویرگر از چه تصویرگرانی تأثیر گرفته‌اند؟مقایسهء میزان تبعیت و هماهنگی با متن در کار زنان و مردان‌ تصویرگر؟ اکرمی:آیا واقعا ویژگی مشترکی در تصویرگری‌ زنان می‌بینیم؟از جهت نوع نگاه یا تکنیک یا رنگ‌هایی که به کار می‌برند و درون‌مایه‌ای که به آن توجه می‌کنند؟ بیژنی:به نظرم نمی‌شود این را به صورت یک‌ حکم مستدل قبول کرد. یکی از چیزهایی که در کار تصویرگران زن‌ در ایران خیلی کم دیده‌ام و به نظرم یک ضعف عمده‌ است(البته کار تصویرگرهای مرد هم این ضعف‌ وجود دارد)،بی‌توجهی یا نداشتن جسارت کافی برای‌ پرداختن به فیگور است. اما بحث ناتمام دیگر این بود که شما پرسیدید واقعا چگونه می‌شود شناخت که یک اثر زنانه است یا مردانه؟به نظرم آدم‌های حرفه‌ای‌ می‌توانند از دیدن یک تصویر بگویند که نقاش زن‌ بوده یا مرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.