Skip to main content
فهرست مقالات

تصویرگری در ادبیات دینی کودکان و نوجوانان/ بخش نخست دوران باستان تا آغاز سده 14

نویسنده:

(9 صفحه - از 55 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : تصویر، تصویرگری، دینی، هنر، نگارگری، نقاشی، مکتب، کتاب، دوران باستان، ایران

خلاصه ماشینی:

"تصویرگری کتاب در این دوران،نه تنها به‌ درونمایه‌های دینی و ادبی توجه نشان داد،بلکه به‌ موضوع‌های علمی نیز پرداخت و جالب آن‌که‌ نخستین دوره‌های آغاز هنر نگارگری که به دوران‌ مکتب عباسی(بغداد)تعلق دارد،غنی‌ترین‌ دوره‌های پرداختن به متن‌های علمی نیز به شمار می‌رود و از آن پس،در دوره‌های پسین هنر نگارگری،کم‌تر به چنین توجهی برمی‌خوریم. درست است که کاربرد هنر نگارگری،در حاشیه‌نگاری‌های کتاب مقدس،تنها در گستره‌های‌ زیبایی‌شناسی و با گوناگونی نقش‌ها،رنگ‌ها و ترکیب‌بندی‌ها صورت پذیرفت،اما دور از آن،در کتاب‌های روایی،با نمادهای واقعی‌تر و منظومه‌های‌ حماسی و روایی،شعرهای عرفانی و تغزلی، داستان‌های تاریخی و عاشقانه،همراه با اندیشه‌های‌ ژرف فلسفی و هستی شناسانه،بارها و بارها مورد توجه هنرمندان قرار گرفت و هربار غنای بیشتری در زیبایی و تفکر همراه شد. در تصویرهای سلطان محمد نقاش،همانندی آثار تصویر شده با نقاشی‌هایی از بودا در بهشت که در نقاشی‌های خاور دور به چشم‌ می‌خورد و نقاشی‌هایی از انجمن فرشتگان عروج‌ حضرت مریم و مسیح(ع)که در مکتب بیزانس‌ دیده می‌شود نشانگر تأثیرپذیری نگارگری ایرانی،از نقاشی چینی و هنر روم شرقی است. هنرمندان دیگری چون محمد زمان و معین مصور نیز در کنار رضا عباسی،اندک‌اندک به‌ بازتاب فرهنگ و هنر اروپایی در آثار خویش گرایش‌ نشان دادند و به پیروی از ویژگی‌های آن،به‌ زمینه‌سازی نقاشی و فراهم کردن تک پرده‌ها و تک‌نگاره‌های تصویری پرداختند. هرچند نگارگری،بعدها با تلاش نگارگرانی‌ چون هادی تجویدی،محمود فرشچیان و حسین‌ بهزاد زندگی دوباره یافت و در دوره‌هایی نیز نقاشی‌های پرده‌ای و قهوه‌خانه‌ای،روش‌های‌ جدیدی در تصویرگری‌های روایتی دینی پدید آورد، مکتب قاجار را باید پایان دوران زرین نگارگری و دور شدن از تصویرگری کتاب به روش پیشین به‌ شمار آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.