Skip to main content
فهرست مقالات

تقابل ها در داستان های هانس کریستیان آندرسن

نویسنده:

(4 صفحه - از 116 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : داستان ،تقابل ،آندرسن ،کلاوس کوچک و کلاوس بزرگ ،بلبل ،جوجه اردک زشت ،کنش‌های شخصیت‌های داستان جوجه اردک ،کلاوس کوچک ،کلاوس بزرگ ،حلزون ،هانس کریستیان آندرسن ،امپراتور ،جوال‌دوز ،اسب ،آواز ،تقابل‌های دوتایی ،داستان کلاوس کوچک ،زیبا ،جوجه ارد ،تقابل ها در داستان ،داستان جوجه اردک زشت ،بلبل مصنوعی ،تضاد ،برتری ،دخترک ،کنش‌های ،بلبل مصنوعی جای بلبل ،کنش‌های کلاوس کوچک ،طبیعت ،بلبل واقعی

خلاصه ماشینی:

"یکی از ارزش‌های ساختاری داستان جوجه اردک زشت،پیوند تمام روابط ساختاری کنش‌ها و نشانه‌ها،حول محور تقابل دوتایی زیبا/زشت است. جدال مداوم برای برتری،قانون محتوم دنیایی است که تقابل دوتایی‌ بزرگ/کوچک بر آن حاکم است و آندرسن آن را به گونه‌ای هنرمندانه،در داستان کلاوس کوچک و کلاوس بزرگ بازنمایی می‌کند. آندرسن‌ در داستان کلاوس کوچک و کلاوس بزرگ،حقیقت پنهان جامعه را یاد می‌کند و نشان می‌دهد که بین دو قطب متضاد،آن‌چنان مرز مطلق و محکمی وجود ندارد. نویسنده با خلق‌ پایان عاطفی داستان و باز آمدن بلبل واقعی،آواز سحرآمیز او و بهبودی‌ امپراتور،قلم قرمزی می‌کشد بر آن‌چه بلبل مصنوعی از طریق آن برای خود اعتبار کسب کرده بود و بدین ترتیب برتری فرهنگ بر طبیعت را به پرسش‌ می‌گیرد. آندرسن بخش بزرگی از داستان را به شرح‌ و توصیف واقعیت بیرونی اختصاص می‌دهد و سپس در پایان داستان،حقیقت‌ را از زبان پسری کوچک فریاد می‌زند:«نگاه کنید یک جوالدوز این‌جاست!چقدر هم کلفت و بد شکل است. شخصیت‌ جوالدوز می‌تواند من،تو و یا هرکس دیگری باشد؛پیچیده و پنهان شده در پوسته تودرتوی خودانگاری،این پوشیدگی و پنهان شدگی،می‌تواند با صدای‌ کودکی و یا با قرار گرفتن در زمینه‌ای متضاد با آن‌چه پتداشته می‌شود،پایان‌ پیدا کند؛هم‌چنان که ماهیت واقعی جوالدوز،در ترجمه رستم‌آبادی،با فریاد پسر بچه و سفیدی پوسته تخم‌مرغ آشکار می‌شود و یا در ترجمه آزاد همین‌ داستان از محمد رضا شمس،جوالدوز با خیال‌های واهی خود زیر ارابه می‌رود و برای همیشه دراز به دراز می‌خوابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.