Skip to main content
فهرست مقالات

تقابل ها در داستان های هانس کریستیان آندرسن

نویسنده:

(4 صفحه - از 116 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : داستان، تقابل، کلاوس کوچک و کلاوس بزرگ، بلبل، جوجه اردک زشت، کنش‌های شخصیت‌های داستان جوجه اردک، کلاوس کوچک، کلاوس بزرگ، حلزون، هانس کریستیان آندرسن

خلاصه ماشینی:

"یکی از ارزش‌های ساختاری داستان جوجه اردک زشت،پیوند تمام روابط ساختاری کنش‌ها و نشانه‌ها،حول محور تقابل دوتایی زیبا/زشت است. جدال مداوم برای برتری،قانون محتوم دنیایی است که تقابل دوتایی‌ بزرگ/کوچک بر آن حاکم است و آندرسن آن را به گونه‌ای هنرمندانه،در داستان کلاوس کوچک و کلاوس بزرگ بازنمایی می‌کند. آندرسن‌ در داستان کلاوس کوچک و کلاوس بزرگ،حقیقت پنهان جامعه را یاد می‌کند و نشان می‌دهد که بین دو قطب متضاد،آن‌چنان مرز مطلق و محکمی وجود ندارد. نویسنده با خلق‌ پایان عاطفی داستان و باز آمدن بلبل واقعی،آواز سحرآمیز او و بهبودی‌ امپراتور،قلم قرمزی می‌کشد بر آن‌چه بلبل مصنوعی از طریق آن برای خود اعتبار کسب کرده بود و بدین ترتیب برتری فرهنگ بر طبیعت را به پرسش‌ می‌گیرد. آندرسن بخش بزرگی از داستان را به شرح‌ و توصیف واقعیت بیرونی اختصاص می‌دهد و سپس در پایان داستان،حقیقت‌ را از زبان پسری کوچک فریاد می‌زند:«نگاه کنید یک جوالدوز این‌جاست!چقدر هم کلفت و بد شکل است. شخصیت‌ جوالدوز می‌تواند من،تو و یا هرکس دیگری باشد؛پیچیده و پنهان شده در پوسته تودرتوی خودانگاری،این پوشیدگی و پنهان شدگی،می‌تواند با صدای‌ کودکی و یا با قرار گرفتن در زمینه‌ای متضاد با آن‌چه پتداشته می‌شود،پایان‌ پیدا کند؛هم‌چنان که ماهیت واقعی جوالدوز،در ترجمه رستم‌آبادی،با فریاد پسر بچه و سفیدی پوسته تخم‌مرغ آشکار می‌شود و یا در ترجمه آزاد همین‌ داستان از محمد رضا شمس،جوالدوز با خیال‌های واهی خود زیر ارابه می‌رود و برای همیشه دراز به دراز می‌خوابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.