خلاصه ماشینی:
"در واقع شاعر میتواند حس موردنظر را آن قدر در سطر سطر شعر بپراکند که عملا ما با شعری بیمرکز روبهرو باشیم (دف اثر براهنی)و نیز میتواند برای جذب مخاطب از ترفند غافلگیری استفاده کند که در این صورت،معمولا(و باز هم معمولا)ما شاهد نقطه ثقل در شعر خواهیم بود(دست تو چقدر تأخیر دارد...
3-در مورد شعر با مخاطب خاص(مثلا نوجوان،تشخیص نقطه ثقل بسیار آسانتر است؛زیرا تشخیص ترفندهای به کار گرفته شده و نیز شناخت هدف متن، راحتتر ممکن میشود.
برعکس شعرهای روایی که سوژههایی غریب داشت و شاعر ناچار بود از توصیف،برای آشنا کردن مخاطب با سوژه استفاده کند،اینجا دقیقا فرآیند مخالف روی میدهد؛یعنی از توصیف برای غریب نشان دادن صحنههای آشنا برای مخاطب استفاده میشود و از آنجا که نقطه ثقل،چکیده و نیز خط پایان این اشعار است،حد اکثر خیالانگیزی و بار عاطفی را در این بخش شعر میبینیم(مثلا شعر«نگاه مهربان آفتاب»اینگونه پایان مییابد:«قطرهها/ دست محکمی برای گل زدند»)در باب نقاط ثقل اشعار غیر روایی،نکات زیر گفتنی است: 1)نقاط ثقل در این اشعار نقش تکمیلی دارند؛یعنی برعکس اشعار روایی که کلا به دو بخش تقسیم میشد،اشعار غیر روایی کتاب،معمولا یکسره و بدون گسست است.
در واقع متنشناسی شعرهای کودک و نوجوان،اگر بخواهد جامع و مانع باشد و به تنهایی برای مخاطبشناس این متون کفایت کند،یکی از کارهای دشوار و زمانگیر در حوزه نقد ادبی است؛زیرا برای تشخیص این که مخاطب یک شعر چه مهارتها و تجربههایی باید داشته باشد،چندین رویکرد باید با هم مورد توجه قرار گیرد."