Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش رسمی علوم دینی به کودکان چگونه و چرا/ گزارش سی و ششمین نشست نقد آثار غیر تخیلی کودک و نوجوان

گزارشگر:

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 42 تا 52)

کلید واژه های ماشینی : دینی، آموزش، کتاب‌های درسی، معلم، تدریس، تصویرگری، هدیه‌های آسمان، کتاب‌های درسی تعلیمات دینی، کتاب‌های درسی دینی، همهء محتوای کتاب هدیه‌های آسمان

خلاصه ماشینی:

"از طرف دیگر،شاید برای نخستین بار سه کتاب کار،کتاب معلم و کتاب متن درسی باهم تدوین شده که‌ این هم به نظر می‌آید مصداق همان چند گام به جلو باشد که بسیار کار خوبی است و بچه‌ها می‌توانند با کتاب‌ کار در مدرسه و در خانه،به صورت فردی و گروهی کار کنند. » این نتیجهء بینشی است که دوستان ما در وزارت آموزش و پرورش به آن رسیده بودند که اگر کتابی‌ امتحانی باشد و دانش‌آموز مجبور باشد آن را بخواند و امتحان بدهد،یک نوع احساس دلزدگی از آن در وجودش‌ پیدا می‌شود و دست کم ما نباید برای دین و کتاب‌های دینی این کار را بکنیم که بچه‌ها و وقتی اسمش را بشنوند یاد امتحان بیفتند و اضطراب به آن‌ها دست بدهد. چند سال پیش یادم می‌آید که چهارصد و نود و چند سازمان و شرکت و مؤسسه کشور،به سازمان پژوهش مراجعه می‌کردند و خواهان این بودند که مطالب مربوط به حوزهء کاری آن‌ها در کتاب‌های درسی گنجانده شود و حد اقل حجمی که می‌خواستند،دو صفحه بود و هرکدام هم برای ضرورت‌ این کار،دلایل بسیار محکمی داشتند. یا مثلا این‌که حضرت رسول(ص)دست‌شان را بر شانهء امیر المؤمنین(ع)و حضرت زهرا(س)گذاشتند رفیعی: باید نیازشناسی شود و مخصوصا در مسائل دینی، با وضعیتی که ما داریم‌ و با تحریف‌ها و مشهوراتی که‌ وجود دارد و نامستند هستند، بهتر است که همیشه‌ مؤلفان کتاب دینی، به آخرین پژوهش‌ها و آخرین دستاوردهای‌ پژوهشگران دینی‌ توجه کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.