Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی: لذت استراق سمع!

نویسنده:

(5 صفحه - از 64 تا 68)

خلاصه ماشینی:

"بر عکس این بزرگسالان هستند که با راهیابی به زیبایی‌های کودکانگی‌ و شناخت ذهنیت و سرشت و تخیل کودکانه، باید به فکر دگرگونی جنسیت نامرغوب و ناهنجار زندگی‌های خود بیفتند و از ذهن و زبان و زیست-محیط کودکان جهان‌ از بدو آموزش و پرورش رسمی(در خانه و خیابان و مدرسه)، خشونت‌زدایی کنند. بر عکس این بزرگسالان هستند که با راهیابی به زیبایی‌های کودکانگی و شناخت‌ ذهنیت و سرشت و تخیل کودکانه،باید به فکر دگرگونی جنسیت نامرغوب نو ناهنجار زندگی‌ها خود بیفتند و از ذهن و زبان و زیست-محیط کودکان جهان از بدو آموزش و پرورش رسمی‌ (در خانه و خیابان و مدرسه)،خشونت‌زدایی‌ کنند. قصری از بستنی(ص 18)،شکلات آموزنده(ص 189)،جاده شکلاتی(ص 41) پیاده‌رو متحرک(ص 187)،تونینوی نامریی(ص 121)و پاره‌ای از داستان‌های دیگر این مجموعه تلفنی، چارچوب‌های متعارف تخیل داستانی را می‌شکنند و به ناخودآگاه دست نایافتنی کودک نزدیک می‌شوند به لایه‌های رویین دستان می‌آید و تخیل‌ داستانی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد،به‌ ساخت ادبی آن‌ها آسیب می‌رساند و زیبایی را در آن‌ها تقلیل می‌دهد. »(ص 22) روداری در این داستان،تعرف خود را از «بچه خوب»هم ارائه می‌دهد:تعریفی که با همه آن‌چه غالبا از بچه خوب شنیده شده و به‌ داستان درآمده،متفاوت است و به عبارتی از همان روند وارونه‌سازی داستانی روداری تبعیت‌ می‌کند نویسنده علاوه بر سبک داستانی‌ غیرمتعارفی که پیش گرفته،بیشتر از نگاه و زاویه دیدی ناهماهنگ با محیط، به همه چیز می‌نگرد. ولی نگاه کن چه چیزی نصیبم‌ شده:زندگی کردن در تنهایی!»(ص 75) مزیت داستان خرچنگ جوان،نسبت به‌ انواع داستانی در این زمینه،در تقابلی است که‌ میان خرچنگ جوان و پیر ایجاد می‌کند البته‌ روداری نه تحسین‌کننده خرچنگ جوان است و نه پذیرنده تجربیات خرچنگ پیر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.