خلاصه ماشینی:
"من هم کاملا با فرمالیستها میتوانم موافق باشم که شخصیت و منش روانی مؤلف را میتوان کنار گذاشت-خصوصا که این حکم پیامدهایی اخلاقی نیز به دنبال دارد-اما بررسی زمینههای تاریخی پیدایش اثر یا دست کم محیطی که اثر در آن تولید شده،آیا لذتبخش نیست؟آیا نمیتواند به ما در فهم اثر کمک کند؟ بعد از فرمالیستهای روسی، نویسندگان حلقهء پراگ،نظر فرمالیستها را تعدیل کردند و به عناصر فرا متن رسیدند: «عناصری که در نگاه نخست لحظههایی از متن محسوب نمیشوند، اما در بررسی دقیقتر،اهمیت آنها را درمییابیم؛عناصری که یاکوبسن در شمای ارتباطی خود،آنها را در دستهء تماس جای میدهد.
در این تماس،شکل هیولای روی کتاب،به همراه رعد قرمزی که دارد نوجوانی را از ترس به کشتن میدهد و صفحه اول کتاب که اسکلتی وارد ساعتی شنی میشود و فرو میریزد و نام این مجموعه(تالار وحشت)،همه به ما میگوید که قرار است با یک اثر ترسناک روبهرو شویم.
میدانم که بدون حوادث باور نکردنی،داستان شگرفی وجود نخواهد من کتاب«جیغ»را دوست نداشتم، اما جذبهء حرف زدن دربارهء وحشت را دوست دارم مندر بیشتر عمر خود اعتقادی به آنها[ارواح و اشباح]نداشتم، اما از زمستان گذشته به این طرف میخواهم اعتقاد داشته باشم میتوان عنوان ادبیات خیالی را هم ارز و هم معنا با ادبیات شگرف به کار برد و پذیرفت که بنیان خیال، تردید نسبت به واقعیت است شکل ادبیات شگرف همواره موجد علامت پرسشی است پیش روی خواننده داشت و میدانم که خواننده باید خود را بیچون و چرا در اختیار متن بگذارد تا متن او را با خود ببرد."