Skip to main content
فهرست مقالات

تصویر گری در ادبیات دینی کودکان و نوجوانان/ بخش دوم (قسمت اول)

نویسنده:

(13 صفحه - از 111 تا 123)

کلید واژه های ماشینی : تصویرگری، کودکان، ادبیات دینی کودکان و نوجوانان، دینی، کتاب، کودکان و نوجوانان، تصویر گری در ادبیات دینی، تصویرگری کتاب، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان، رنگ

خلاصه ماشینی:

"در نیمه دوم دهه 40،آغاز به کار انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(در سال 1345)و کوشش‌ انتشارات امیر کبیر در چاپ کتاب‌های چهار رنگ،زمینه‌هایی تازه برای چاپ کتاب‌هایی با درونمایه‌های دینی پدید آورد و این‌گونه کتاب‌ها برای نخستین بار از تصاویری رنگی،کودکانه و زیبا برخوردار شدند. هرچند از درونمایه‌های دینی اندکی برخوردار است،تصویرگری این کتاب‌ها توسط نور الدین زرین کلک،دنباله تلاش‌های محمد تجویدی برای استفاده از نگارگری در تصویرگری کتاب کودکان به شمار می‌رود. در مجموعه کتاب‌های دینی چاپ شده از سوی انتشارات اشرفی،که از سال 1348 آغاز شده و تا نیمه دهه 50 ادامه‌ یافته،با تصویرگری‌های محمد تجویدی و عزیز پایان طبری،در کتاب‌هایی چون توفان نوح،مرغ سلیمان،گلستان آتش، لقمان حکیم،بابا آدم،ننه حوا،ادریس فضا نورد و بهشت زمین برمی‌خوریم که در هیچ کدام آن‌ها از تصویرهای رنگی‌ استفاده نشده و متن آن‌ها نیز توسط مصطفی زمانی نوشته شده است. در این‌جا،به فعالیت برخی ناشران بر تلاش در زمینه ادبیات دینی و تصویرگری‌های آن‌ در این دوره به‌طور جداگانه اشاره می‌شود ناشرانی که تصویرگری کتاب‌های دینی در مجموعه‌ آثار آنان از ویژگی‌های برجسته‌ای در عناصر زیبایی‌شناسی،تولید کتاب،و انتقال مفهوم متن به‌ تصویر برخوردار است: انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: نخستین رویکرد تازه کانون پرورش در تولید کتاب در دوران پس از انقلاب. اما بیشترین کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ویژگی واقعگرایی تاریخی تصویرگری شده که‌ بیشترین نشانه‌های آن را می‌توان در آثار بهرام خائف و کتاب‌هایی چون و العادیات،تشنهء دیدار و خفتگان بیدار دید، تصویرهایی که از نگاه،بافت،طراحی و ترکیب‌بندی چشمگیری برخوردار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.