Skip to main content
فهرست مقالات

علت هنجار گریزی آشکار نیست

نویسنده:

(4 صفحه - از 40 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : جس، داستان، روایت، ساختار، ترابیتیا، خواننده، دختر، پاترسون، روایی، مرگ

خلاصه ماشینی: "این خرده روایت، نوعا در بسیاری از داستان‌های نوجوان به کار گرفته‌ شده است،اما در این داستان اگرچه جس و لزلی در انتقام گرفتن موفق می‌شوند،برعکس عرف‌ مرسوم،این اتفاق هیچ تأثیر مشخص(یا به عبارت‌ بهتر مصرحی)در روابط بین این دو ندارد؛یعنی‌ خواننده نه با صحنه‌ای روبه‌رو می‌شود که از همدلی‌ فوق العاده آن دو باهم نشان داشته باشد و نه شاهد جشن موفقیت آن دو است. 5-مرگ لزلی و شیوه روایت آن،هم تازگی‌ دارد و هم غریب است،اما این مرگ یک باره که از دهان برندا-خواهر جس-روایت می‌شود:«دوست‌ دخترت مرد و موما فکر می‌کرد تو هم مرده‌ای»، شاید فاقد هر کارکردی تلقی شود؛چرا که اگر فرض کنیم نویسنده می‌خواسته با غافلگیر کردن‌ خواننده،او را به عمق ماجرا بکشاند،لازمه‌اش این‌ است که پیش از این سطح روابط لزلی و جس، مشخصا تعریف شده باشد. در واقع باید محبتی که‌ بین این دو شخصیت بوده،به خواننده منتقل شود تا مرگ ناگهانی لزلی،خواننده را هم مثل جس‌ شوکه و غافلگیر کند،اما در طول داستان،انگار به‌ عمد و قصد،راوی از هر جهت‌گیری احساسی‌ای‌ می‌گریزد،هیچ‌گاه روابط جس و لزلی در خلوت‌ توصیف نمی‌شود و نیز هیچ‌گاه صحبت میان آن دو، موضوعی غیر از اتفاقات روزمره با داستان‌های‌ کلاسیک ندارد. شاید نخستین مشکلی که برای بررسی این‌ اثر رخ می‌نماید،تشخیص محور اصلی معنا در ساختار اثر و یا به عبارت ساده‌تر،تشخیص این که‌ آن ماجرای اصلی‌ای که داستان بر مبنایش شکل‌ گرفته است چیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.