Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی: حرکت از نیمه جدی به نیمه مضحک

نویسنده:

(4 صفحه - از 48 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : رمان، داستان، مضحک، موش کوچولو، دسپرا، قهرمان، جدی، سیاهچال، رمان موش کوچولو، حرکت

خلاصه ماشینی: "برای‌ همین،شخصیت دسپرا و حوادثی که او را در بر می‌گیرد و دیگر شخصیت‌های داستان،مثل‌ گرگوری زندانبان که خود بیشتر از هر زندانی‌ای‌ محکوم به زندان و ماندن در سیاهچال است(با طنابی که به پایش بسته شده تا در هزارتوهای‌ ناپیدایش گم نشود و عاقبت هم با جویدن‌ انتقام‌جویانه طنابی که او را از سیاهچال به زندگی‌ متصل می‌کند،توسط کیاروسکورود،در کام مرگ‌ می‌غلطد)و شخصیت کیاروسکورود-موش‌ سیاهچال که عاشق روشنایی است و محکوم به‌ زیستن در سیاهچال-و میگری‌ساو،دختری فقیر و کودن با آرزوی شاهدختی،همه و همه،یا به‌ نوعی جدیت حوادث را به ریشخند می‌گیرند و یا با حضور خود،مضحک بودن پدیده‌هایی را که در ذهن مردم بسیار جدی و مهم هستند،به اثبات‌ می‌رسانند. اما این حرکت انسان از سیاهی به روشنایی که توسط قصه انجام می‌شود، در داستان موش کوچولو بیشتر از آن‌که تبلور دگرگونی مثبت باشد،حرکت از نیمه جدی زندگی‌ به نیمه مضحک آن است. با این که شکل و شمایل دانای کل را دارد و می‌تواند قدرت مهار نشدهء او را در اختیار خود بگیرد و تمام امور داستان‌ را بچرخاند و نشان دهد که تمام شخصیت‌های‌ داستان عروسک‌های خیمه شب بازی‌ای هستند که نخ‌شان به انگشت‌های او متصل است و با حرکت او و ارادهء اوست که می‌چرخند و ساخته‌ می‌شوند،اما نقش خود را به دانای کاملا محدود تقلیل می‌دهد و در قالب شخصیت شیرین قصه‌ گو،در کنار دسپرا و دیگران قرار می‌گیرد و در همین قالب است که مهم‌ترین نقش را در اجرای‌ مقصود خود،یعنی تخریب بازیگوشانه و سرخوشانهء مفاهیم در داستان،به عهده می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.