Skip to main content
فهرست مقالات

امروز مرز میان نقاشی و تصویرگری محو شده است/ چهل و سمومین نشست نقد آثار تصویرگری کودک وجوان

مصاحبه شونده:

گزارشگر:

(18 صفحه - از 60 تا 77)

خلاصه ماشینی:

"به نظر شما در این‌ زمینه چه کار می‌شود کرد؟یعنی تصویرگرهای ما چه‌طور می‌توانند به شناختی برسند که محتوای ادبی متن را عمیق‌تر درک کنند و در عین حال،توانایی برگرداندن بصری این محتوا را با توجه به ویژگی‌های مخاطب،در کارشان افزایش دهند؟ آغداشلو:من گمان می‌کنم تصویرگری معاصر ایران(یعنی 20 سال اخیر)،وضعیتی بسیار بحرانی را می‌گذراند. پرسشی که پیش می‌آید،این است که وقتی مخاطب من یک بچهء هفت-هشت‌ ساله است،آیا این دو دیدگاه مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ اکرمی:به نظر می‌رسد که هنوز سؤال ما دربارهء ارتباط نقاشی و تصویرگری در ایران و مقایسه آن با همین ارتباط در اروپا و غرب،کاملا روشن نشده باشد. گمان می‌کنم خوب است و جا دارد در میان همهء مطالبی که راجع به گرافیک گفته می‌شود و مسائلی که این‌جا مطرح‌ می‌شود-و این‌ها مسائل کلیدی و اساسی است-بدانیم چه چیزی تصویرگری را مشخص و تعریف می‌کند،فردیت در تصویرگری چه‌قدر است و یک تصویرگرچه‌قدر اجازه دارد که موضوع را به میل خودش بپیچاند و تغییر دهد؟ زرین قلم:وقتی تصویرگری زیرمجموعهء گرافیک قرار می‌گیرد،یعنی کسی که گرافیک خوانده،تصویرگری هم‌ خوانده است و براساس سفارشی هم دارد کار می‌کند. آیا این می‌تواند در نقاشی کودک هم نقش داشته باشد یا این که این‌ شخصیت را باید کنار گذاشت و خیلی بچه‌گانه‌تر فکر کرد؛جوری که به درد آن سن‌ بخورد؟ رؤیا رضازاده:تصویرگر تا چه‌اندازه باید با ادبیات آشنا شود؟اگر متن ادبی از نظر ادبیات،دارای مشکلاتی باشد،آیا می‌تواند باعث شود تصویرگری که روی آن‌ کار می‌کند،کارش هم خوب درنیاید؟ ثروتیون:خواهرم در دانشگاه هنر تحصیل می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.